PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 578 | 23--32
Tytuł artykułu

Sprawny benchmarking nieodzownym elementem strategii TQM

Warianty tytułu
Efficient Benchmarking as an Indispensable Element of the TQM Strategy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Benchmarking coraz częściej postrzegany jest jako coś więcej niż kolejna technika zarządzania jakością. Umiejętność i dynamika przeprowadzania ciągłych zmian w dziedzinie jakości stała się niejako wyznacznikiem skuteczności wdrożenia TQM. Zazwyczaj punktem wyjścia jest określenie własnej pozycji, a następnie poszukiwanie i analiza wszelkich możliwości służących ewentualnej poprawie. Żadne z dostępnych narzędzi poprawy jakości nie służy temu celowi tak dobrze jak benchmarking. W artykule omówiono pojęcie i istotę procesu benchmarkingu oraz zasady prowadzenia działań porównawczych w obrębie wdrażających ją organizacji.
EN
In the paper the authors try to prove that the use of comparisons with the best, i .e. the benchmarking, is a necessary element of the TQM strategy. Older TQM conceptions did not deal with that question or treated it as one of quality management techniques. That is why in the present paper the essence of benchmarking is presented, special attention being given to its classification and stages. The authors also try to prove that the use of this method is sensible and justifiable. The last of the main elements of the present paper is the presentation of the key stages of the process of comparing with the best. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
23--32
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bank J., Zarządzanie przez jakość, Gebethner i Spółka, Warszawa 1996.
  • George S., Weimerskich A., Total Quality Management Strategies and Technique Proven at Today's Most Successful Companies, John Wiley & Sons, New York-Brisbane-Toronto-Singapure 1994.
  • Karlof B., Ostblom S., Benchmarking - równaj do najlepszych, Biblioteka Menedżera i Handlowca, Warszawa 1995.
  • Lisiecka K., Benchmarking przedsiębiorstwa narzędziem realizacji strategii TQM [w:] Jakość wyrobów w gospodarce rynkowej, Materiały konferencyjne, Kraków, 24-25 IX 1998, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 1998.
  • Lisiecka K., TQM - idea koncepcji i elementy strukturalne modelu, Materiały V Konferencji, Boszkowo pod Lesznem, 21-24 IV 1998, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998.
  • Management Quality and Competitivness, J.H. Inavcevich, P. Lorenzi, S.J. Shinner, P.B. Crosby, Richard D. Irwin, Burr Ridge, Boston-Sydney 1994.
  • PN-ISO 9004-4: Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości. Wytyczne doskonalenia jakości.
  • Sprow E.E., Benchmarking: sposób na nasze czasy? "Problemy Jakości - Produktywność" 1995, nr 5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000011927

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.