PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | z. 12 | 66--87
Tytuł artykułu

Kompleksowa analiza SWOT

Warianty tytułu
SWOT Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nazwa analizy SWOT pochodzi od pierwszych liter rozpatrywanych grup czynników: strengths - silne strony, weaknesses - słabości, opportunities - okazje, threats - zagrożenia. Jest najpopularniejszą metodą z zakresu analizy strategicznej, pozwalającą zbadać zarówno potencjał przedsiębiorstwa, jaki i jego pozycję w otoczeniu (jego silne i słabe strony na tle szans i zagrożeń ze strony środowiska). Bardziej skomplikowany wariant analizy SWOT pomaga w sformułowaniu podstawowych założeń strategii i wytyczenia kierunków rozwoju firmy. Autorka opisała istotę oraz podstawowe rodzaje analizy SWOT. Na koniec przedstawiła możliwości wykorzystania tej analizy zarówno na potrzeby benchmarkingu, jak i przy wyborze najlepszej spośród kilku możliwych strategii działania firmy.
EN
The basic instrument for formulating the company's marketing strategy is the strategic analysis. It is a set of tools for diagnosis of the firm's potential and environment. The most popular tool is SWOT analysis. It takes into consideration four groups of factors: strengths, weaknesses, opportunities and threats. Strengths: these are positive internal factors within the business that will contribute to the accomplishment of planned objectives. Examples might include market position, brand recognition, strong cash position or experienced management. Weaknesses: these are negative internal factors within the business that may impede the accomplishment of planned objectives. Typical examples are the antitheses of above, including lack of market position, no brand recognition, poor cash position or inexperienced management. Opportunities: these are positive external the company might be able to utilize to accomplish its objectives. Examples might include a possible greater that projected market growth, a potential alliance with a very good firm or unforeseen drop in raw materials costs. Threats: these are negative external factors that might inhibit reaching planned objectives. Examples might include an aggressive new competitor, an economic recession or products made obsolete by new technology. The paper present several kinds of building the SWOT analysis. It may be a very simple method, which consists only in identifying these four group of factors, but it also may be a very difficulty and complex analysis, which set the factors each against another. The complex SWOT lets to choose the right strategy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
66--87
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000011950

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.