PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 593 | 29--48
Tytuł artykułu

Metodyczne aspekty diagnozy strategicznej przedsiębiorstwa

Autorzy
Warianty tytułu
Methodological Aspects of Strategic Diagnoses of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pierwszej części opracowania, autor omawia istotę zasobów dostępnych do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, prezentując koncepcje związane z tą metodą. W drugiej części opisuje równowagę potencjału strategicznego, analizę kluczowych czynników sukcesu i analizę łańcucha wartości. Przytacza przykłady kluczowych czynników sukcesu na przykładzie określonych sektorów gospodarki USA.
EN
In the first part of this article, the author discusses the essence of the resource-approach to building competitive advantage and briefly discusses the best-known concepts associated with this approach: the concepts of core competencies, distinctive competencies, and core capabilities. Here, the author also specifies the goal of strategic diagnosis and the basic steps involved in this process. In the second part of the study, the author looks at a number of methodological approaches employed in strategic diagnosis. Among other things, he describes strategic potential balance, key success factor analysis, value chain analysis and its virtual form. In this part of the article, the author uses as an example key success factors in selected sectors of the US economy. The final part of this work looks at the process approach to strategic diagnoses of enterprise resources. The author likewise looks at strategic diagnosis from a composite perspective. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
29--48
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Benchmarking - nowa metoda doskonalenia organizacji [1996], J. Czekaj, D. Dziedzic, T. Kafel, Z. Martyniak, "Organizacja i Kierowanie", nr 1.
  • Borowiecki R. [1993], Analiza ekonomiczno-finansowa i ocena przedsiębiorstw, TNOiK - AE w Krakowie, Warszawa-Kraków.
  • Crum L.W. [1973], Analiza wartości, PWE, Warszawa.
  • Dees. J.G. [1998], Enterprising Nonprofits, "Harward Business Review", nr 1.
  • De Sainte Marie G. [1993], Kierowanie małym i średnim przedsiębiorstwem, Poltext.
  • Digman L.A. [1986], Strategic Management. Concept, Decision, Cases, Business Publications, Texas.
  • Faulkner D., Bowman C. [1996], Strategie konkurencji, Gebethner and S-ka, Warszawa.
  • Gierszewska G. [1993], Metody analizy strategicznej, "Organizacja i Kierowanie", nr 4.
  • Gierszewska G., Romanowska M. [1997], Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Jachna F., Sierpińska M. [1991], Ocena bieżącej i rozwojowej działalności firmy, Stabill, Kraków.
  • Johnson G., Scholes K. [1993], Exploring Corporate Strategy, Prentice Hall (UK) Ltd.
  • Kafel T., Lisiński M. [1995], Metoda łańcucha wartości M. Portera, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, Kraków, nr 458.
  • Karlof B., Ostblom S. [1995], Benchmarking - równaj do najlepszych, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa.
  • Kreikebaum H. [1996], Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa.
  • Krupski R. [1999], Metody i organizacja planowania strategicznego w przedsiębiorstwie, Ossolineum, Wrocław.
  • Marchesnay M. [1994], Zarządzanie strategiczne. Geneza i rozwój, Poltext, Warszawa.
  • Obłój K. [1998], Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
  • Obłój K. [1987], Strategia przetrwania organizacji, PWE, Warszawa.
  • Obłój K. [1993], Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  • Perechuda K. [1997], Zarządzanie organizacją. Metody - techniki - procedury, Wyd. "Leopoldinum", Wrocław.
  • Piekarz H., Walas J. [1996], Zarządzanie kluczowymi czynnikami sukcesu w firmie, Szkoła Letnia Zarządzania, Jurata.
  • Pierścionek Z. [1996], Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa.
  • Porter M. [1985], Strategia konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Steinmann H., Schreyogg G. [1992], Zarządzanie, Podstawy kierowania przedsiębiorstwem, Koncepcje, funkcje, przykłady, Politechnika Wrocławska.
  • Strategor [1995], Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE Warszawa.
  • Thompson A. (jr.) Strickland A.J. III [1989], Strategy Formulation and Implementation. Task of the General Manager, Business Publ., Texas.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000012594

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.