PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 2-3 | 127--148
Tytuł artykułu

Język informacyjny wielkiego miasta na przykładzie centrum Warszawy

Autorzy
Warianty tytułu
Information Language of Big City on Example of the Center of Warsaw
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Miasto przemawia do swoich odbiorców językiem, na który składa się wiele środków, form, ale również wiele różnych kodów. Aby miasto mogło funkcjonować, musi komunikować się ze swoimi użytkownikami i przekazywać im treści, które ułatwią im codzienne poruszanie się w miejskiej przestrzeni. Pierwsza część pracy została poświęcona zmianom, jakie dokonały się w przestrzeni Warszawy w ciągu kilku ostatnich lat. W drugiej natomiast zostało zaprezentowane semantyczne spojrzenie na miasto jako na "przekaz", a także omówiony został w sposób teoretyczny język informacyjny miasta, jego funkcje oraz wpływ na przestrzeń i obraz miasta. Ostatnia, najobszerniejsza część przedstawia wizualne środki i formy wyrazu. Omówione w niej zostały napisy, znaki, symbole, reklamy uliczne oraz spontaniczne demonstracje poglądów i opinii przechodniów, jakimi są graffiti i opisane tu "vlepki". Za cel niniejszej pracy przyjęłam nie tylko bliższe przyjrzenie się językowi miasta, jego treściom i środkom przekazu, ale przede wszystkim zwrócenie uwagi na to, co mówi o nas samych i naszej egzystencji otaczająca nas przestrzeń miejska oraz jej szata graficzna, której do pewnego stopnia my wszyscy jesteśmy twórcami i która przez swoją ciągłą obecność ma na nas ogromny wpływ. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to show the language of the city, its content and the media. The author first of all pays attention to what urban space and its layout tells us about inhabitants and their life.(MP)
Rocznik
Numer
Strony
127--148
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Castells M., 1982, Kwestia miejska, Warszawa: PWN.
  • Chłopicki W., 2000, Angielski w polskiej reklamie, Warszawa-Kraków: PWN.
  • Drexler Z., 1993, Znaki i sygnały w ruchu drogowym, Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.
  • Dyczewski L., 1992, Symbolika dawnego i nowoczesnego miasta, Lublin.
  • Eco U., 1972, Pejzaż semiotyczny, Warszawa: PIW.
  • Eco U., 1998, Semiologia życia codziennego, Warszawa: Czytelnik.
  • Gregrowicz R., 1991, Polskie mury, Toruń : Comer.
  • http://chemia.panoramix.net.pl./vlepki/vlep-pro.html
  • http://olefka.silesianet.pl/droopy1.htm
  • Jałowiecki B., 1980, "Miasto jako przedmiot badań semiologii" (w:) B. Jałowiecki (red.), Miasto jako przedmiot badań naukowych, Katowice: Śląski Instytut Naukowy.
  • Jałowiecki B., 1999, Metropolie, Białystok: WSFiZ.
  • Langer S., 1976, Nowy sens filozofii, Warszawa: PIW.
  • Lewicki A.M., 1994, Poezja reklamy, Aida-Media.
  • Libura H., 1990, Percepcja przestrzeni miejskiej, Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzennej UW.
  • Lynch K., 1960, The Image of City, Cambridge, Mass.: MIT Press.
  • Łodziana-Grabowska J., 1996, Efektywność reklamy, Warszawa: PWE.
  • Pelc J., 1991, Semiotyka dziś i wczoraj, Wrocław.
  • Słownik języka polskiego, 1978, Warszawa: PWN.
  • Szczepański M.S., Nurek S., 1997, "Miasto i świat społeczny jego mieszkańców w perspektywie socjologicznej" (w:) IX Konwersatorium wiedzy o mieście, Łódź.
  • Strzałecki A., 1998, Percepcja reklamy, Warszawa: Wydawnictwo ATK.
  • Szolginia W., 1980, Informacja wizualna w krajobrazie miejskim, Warszawa: PWN.
  • Szolginia W., 1981, Estetyka miasta, Warszawa: Arkady.
  • Wallis A., 1979, Informacja i gwar, Warszawa: PIW.
  • Wejchert K., 1993, Przestrzeń wokół nas, Katowice: Fibak Noma Press.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000012781

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.