PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | 18 | nr 886 Wybrane aspekty zarządzania | 175--189
Tytuł artykułu

Statystyczne i menedżerskie techniki zarządzania jakością

Autorzy
Warianty tytułu
Statistical and Managerial Techniques of Quality Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono wybrane nowe techniki zarządzania jakością, stosowanym w Japonii i na Zachodzie, które mogą i powinny być wdrożone w polskiej praktyce zarządzania. Pierwsza część artykułu poświęcona jest historii powstania zbiorów technik zarządzania jakością. Następne części prezentują zastosowanie nowych narzędzi sterowania jakością. Przedstawione są one na przykładzie Biura Studiów i Projektów Gazownictwa "Gazoprojekt" SA.
EN
In this article two sets of techniques for quality management are presented: seven Quality Control tools and seven new Management tools. Possibilities of implementation of these tools in managing are described on the basis of Professor Shiba's model WV and Deming's profound knowledge system. Last part of the paper concerns a case study of a company that has received quality award. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Dahlgaard J.J., Krinstensen K., Kanji G.K.: Podstawy zarządzania jakością. Warszawa: PWN 2000.
  • Dransfield S.B., Fisher N.I., Vogel N.J.: Using Statistics and Statistical Thinking to Improve Organizational Performance. "International Statistical Review" 1999 nr 2.
  • Hamrol A., Mantura W.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa-Poznań: PWN 1999.
  • Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner i Ska 1994.
  • Kozyra C.: Zarządzanie przez jakość w biurze projektowym na przykładzie BSiPG Gazoprojekt S A. Praca magisterska. Wrocław: AE 1999.
  • Latzko W.J., Saunders D.M.: Cztery dni z dr. Demingiem. Warszawa: WNT 1998.
  • Łuczak J.: Nowe narzędzia w zarządzaniu jakością. "Problemy Jakości" 1994 nr 6.
  • Meller A.: Siedem nowych narzędzi zarządzania jakością. "Przegląd Organizacji" 1994 nr 9.
  • Miszczak W.: Karty kontrolne w procesie sterowania jakością. W: Metody ilościowe w ekonomii. Red. W. Ostasiewicz. Wrocław: AE 1999.
  • Nauki Deminga ciągle popularne. "Zarządzanie na Świecie" 2000 nr 2 (artykuł redakcyjny na podstawie: R. Bondt: Wie verpflichtet man Manager auf Qualitaet?) "Neue Zuercher Zeitung" 1999 nr 289.
  • Nieścior A.: TQM - podejście systemowe. "Problemy Jakości" 2000 nr 1.
  • Pouczająca batalia o jakość w USA. "Zarządzanie na Świecie" 2000 nr 4 (artykuł redakcyjny na podstawie: R.E. Cole: Learning from the Quality Movement: What Did and Didn't Happen and Why?) "California Management Revue" Vol. 41 nr 1.
  • Proactive Improvement. Limerick: Center for Quality Management 1992.
  • Rao A. (i in.): Total Quality Management: a Cross Functional Perspective. New York: Wiley 1996.
  • Statystyczne metody analizy danych. Red. W. Ostasiewicz. Wrocław: AE 1999.
  • Suarez J.G.: Three Experts on the Quality Management: Ph. B. Crosby, W.E. Doming, J.M. Juran. "Navy's TQL Office Publication" 1992 nr 2.
  • Szczepańska K.: Techniki menedżerskie w TQM. Warszawa: ALFA-WERO 1999.
  • Thompson J.R., Koronacki J.: Statystyczne sterowanie procesem. Metoda Deminga etapowej optymalizacji jakości. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ 1994.
  • Wawrzynek J.: Japońskie metody statystyczne i behawiorystyczne zarządzania jakością. W: Zarządzanie firmą (nowe trendy w zarządzaniu). Wrocław: AE 1998. Prace Naukowe AE nr 789. Seria: Zarządzanie i Marketing nr 9.
  • Wawrzynek J.: Metody statystyczne w zarządzaniu jakością. W: Metody ilościowe w ekonomii. Red. W. Ostasiewicz. Wrocław: AE 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000012892

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.