PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 983, t. 2 Agrobiznes 2003 : jakość jako podstawowy instrument konkurencyjności w agrobiznesie | 113--120
Tytuł artykułu

Zmiany w handlu detalicznym żywnością w Unii Europejskiej

Warianty tytułu
Changes in the Retail Trade of Food in the European Union
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono najważniejsze tendencje występujące w ostatnich latach w handlu detalicznym żywnością w krajach Unii Europejskiej. Szybkość i zakres zmian w handlu są różne w poszczególnych krajach UE, występują jednak pewne wspólne trendy, świadczące o uniwersalizacji i standaryzacji współczesnego handlu. Należą do nich: stały wzrost znaczenia handlu detalicznego w stosunku do handlu hurtowego, przesuwanie się siły w układzie gospodarczym od producentów do detalistów i konsumentów, zmiana znaczenia różnych form handlu detalicznego i przyspieszenie ich cyklu życia rynkowego, pogłębiająca się segmentacja rynku, nasilająca się koncentracja w handlu detalicznym, postępująca globalizacja i internacjonalizacja oraz wykorzystywanie najnowszych technologii, głównie elektronicznych.
EN
Some trends are common in grocery retailing markets across UE countries. Food retailers gain more strength in comparison with producers and wholesalers. There are significant differences between grocery markets in European countries. Some markets are very concentrated (Norway), while other extremely fragmented (Italy, Greece and Poland). Globalisation is the dominant trend retailing all over the world. European grocery operators are developing genuinely global operations, especially Carrefour, Tesco and Ahold. They develop their business making alliances, mergers and acquisitions. E-retailing is the latest trend in food trade, and the worlds leading e-grocer by turnover is European chain Tesco. Covered trends haven't ended and will continue and change. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Dyskonty największą potęgą niemieckiego handlu. "Wiadomości Handlowe" 2002 nr 5, s. 36.
  • Dytman M., Jerczyńska M. (1996): Handel detaliczny w krajach Unii Europejskiej. "Handel Wewnętrzny" nr 2, s. 56, 58.
  • Jak Francję podbiły niemieckie sieci dyskontowe. "Wiadomości Handlowe" 2002 nr 6.
  • Kałążna-Drewińska U., Iwankiewicz-Rak B., Marketing w handlu. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999, s. 186-187.
  • McGurr P.T. (2002): The Largest Retail Firms: a Comarision of Asia-, Europe- and US- based retailers. "International Journal of Retail & Distribution Management" nr 3, s. 145.
  • Ogólne bezpieczeństwo produktu i odpowiedzialność za produkt wadliwy, Broszura Centrum Informacji Europejskiej UKIE, http://www.rcie.zgora.pl.
  • Perkins B. (2001): The European Retail Grocery Market Overview. "British Food Journal" nr 10, s. 744-748.
  • Sławińska M. (2001): Procesy globalizacji a strategie internacjonalizacji w handlu detalicznym. "Marketing i Rynek" nr 4, s. 6-7.
  • Stensrud J. (1999): Food Retailing in Europe. "Statistics in Focus" nr 29, s. 1-6.
  • Struktura handlu spożywczego w Niemczech. "Wiadomości Handlowe" 2002 nr 5, s. 35.
  • Strużycki M. (1999): Partnerstwo rynkowe przemysłu i handlu w procesach globalizacji. "Handel Wewnętrzny" nr 6, s. 3.
  • Uusitalo O. (2001): Consumer Perception of Grocery Retail Formats and Brands. "International Journal of Retail & Distribution Management" nr 5, s. 214.
  • Wrigley N. (2002): The Landscape of Pan-European Food Retail Consolidation. "International Journal of Retail & Distribution Management" nr 2, s. 83.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000013670

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.