PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 631 | 113--123
Tytuł artykułu

Model wyceny wartości przedsiębiorstwa z zastosowaniem koncepcji ekonomicznej wartości dodanej

Autorzy
Warianty tytułu
Models for Establishing a Company's Worth by Applying the Concept of Economic Value Added
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor w swojej pracy zaprezentował koncepcję ekonomicznej wartości dodanej jako metody pomiaru rentowności przedsiębiorstwa oraz metody wyznaczania jego wartości.
EN
At present, managers have to notice that equity is not a free source for financing business activities. Owners expect higher rates of return than the full cost of capital including equity. A complex measure of results relating total capital cost and showing the real profitability and value of the company is the economic value added EVA. This paper's aim is present the methodology of EVA calculation, adjustments made and their major shortcomings in establishing the corporate value. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
113--123
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Balcerek A., Kaliski M., Felker K., Budowanie wartości firmy w oparciu o EVA na przykładzie Górażdże Cement SA [w:] Restrukturyzacja a procesy rozwoju i kreowania wartości przedsiębiorstw, pod red. R. Borowieckiego i A. Jakiego, AE w Krakowie-TNOiK, Kraków-Warszawa 2002.
  • Borowiecki R., Kierunki przekształceń w gospodarce. Aspekt teoretyczno-praktyczny, TNOiK, Kraków 1991.
  • Borowiecki R., Jaki A., Wartość przedsiębiorstwa w teorii ekonomii oraz praktyce gospodarowania [w:] Koncepcje wartości w teorii i praktyce wyceny nieruchomości. Materiały konferencyjne, Towarzystwo Naukowe Nieruchomości - Instytut Gospodarki Przestrzennej UWM w Olsztynie, Olsztyn 2000.
  • Borowiecki R., Jaki A., Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce rynkowej, pod red. W. Krawczyka, AGH, Kraków 1996.
  • Brigham E.F., Gapenski L.C., Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa 2000.
  • Budziak Т., Miedziński В., Pasieczny L., Metody i procedury wyceny przedsiębiorstw. Poradnik metodologiczno-szkoleniowy, Centrum Informacyjno-Wdrożeniowe "Topexim", Warszawa 1991.
  • Copeland Т., Koller Т., Murrin J., Wycena, mierzenie i kształtowanie wartości firmy, WIG-Press, Warszawa 1997.
  • Cwynar W., Cwynar A., Jak zmierzyć efekty kreacji wartości dla właścicieli przedsiębiorstwa - przekrój dostępnych możliwości, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2000, nr 7.
  • Duliniec A., Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 1998.
  • Ehrbar A., EVA. Strategia tworzenia wartości przedsiębiorstwa, WIG-Press, Warszawa 2000.
  • Knight J.A., Value Based Management, McGraw Hill, New York 1998.
  • Kufel M., Metody wyceny przedsiębiorstw. Nieznany świat finansów, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 1992.
  • Litwa P., Balanced Scorecard - jako instrument kształtowania długookresowej wartości przedsiębiorstwa [w:] Zarządzanie finansami. Klasyczne zasady - nowoczesne narzędzia, t. 1, pod red. D. Zarzeckiego, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2002.
  • Marschall A., Principles of Economics, vol 1, Macmillan, New York 1890.
  • Michalski M., Zarządzanie przez wartość. Firma z perspektywy interesów właścicielskich, WIG-Press, Warszawa 2001.
  • Miklewicz Z., Waśniewski Т., Metody wyceny przedsiębiorstw w RFN, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 1992, nr 32.
  • Rappaport A., Wartość dla akcjonariuszy. Poradnik menedżera i inwestora, WIG-Press, Warszawa 1999.
  • Rojek Т., Wartość przedsiębiorstwa - teoria a praktyka [w:] Restrukturyzacja a procesy rozwoju i kreowania wartości przedsiębiorstw, pod red. R Borowieckiego i A Jakiego, AE w Krakowie-TNOiK, Kraków-Warszawa 2002.
  • Stewart G.B., The Quest for Value. A Guide for Senior Managers, Harper Business 1991.
  • Szablewski A., Zarządzanie wartością firmy, Poltext, Warszawa 1999.
  • Wycena przedsiębiorstwa. Metody-procedury-przykłady, wyd. 2, pod red. R. Borowiec¬kiego, AE w Krakowie-TNOiK, Kraków-Warszawa 1993.
  • Zarzecki D., Metody wyceny przedsiębiorstw, Wyd. FRR, Warszawa 1999.
  • Zarzecki D., Rola ekonomicznej wartości dodanej (EVA) w wycenie przedsiębiorstw, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 2001, nr 8.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000014623

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.