PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 983, t. 1 Agrobiznes 2003 : jakość jako podstawowy instrument konkurencyjności w agrobiznesie | 516--523
Tytuł artykułu

Wybrane czynniki wpływające na jakość oferty turystycznej na wsi województwa warmińsko-mazurskiego

Warianty tytułu
Selected Elements Affecting the Quality of a Tourist Offer in the Warminsko-Mazurskie Voievodship Country
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia wybrane czynniki kształtujące rozwój i jakość oferty turystyki wiejskiej w województwie warmińsko-mazurskim. Autorzy charakteryzują obecną sytuację i rozwój agroturystyki i ekoturystyki. Analizują bariery i czynniki hamujące rozwój usług agroturystycznych i ekoturystycznych.
EN
The development of countryside tourism (agrotourism and ecotourism) in the Warmińsko-Mazurski District has been taking place since the beginning of the 90's. It has been determined by natural-structural and social-economic factors of two kinds: positive (stimulating the development and improvement of the quality of service) or negative (hindering development). Experience of Polish countryside touristic households show that this kind of business is difficult and brings low profits. In addition, the expectations of tourists who stay at a farmer's place have been on the rise (1 toilet per 1 room), kitchen appliances in rooms, entertainment - for instance, taking part in the everyday life of the village) which makes investment necessary. Meeting the expectations of customers (tourists) requires involvement of service providers (investment) and cooperation with other service providers and local support organizations. The main hindrances to the development of agrotourism and ecotourism are: lack of easily risible preferential loans, high interest rate, lack of personal funds (to improve the standard of housing), lack of financial help to invest in tourism, insufficient availability of financial support (complex procedures, bureaucracy, inability to write applications), low availability of information on how to acquire foreign funds (EU), bad sanitary-technical condition of households and towns in general, inferior technical infrastructure (roads, bridges), wrong policy of local authorities, negative image of a region in the local press, low level of education on the countryside people, unwillingness to work in groups and associations, competition of hotels offering higher standards. The development of countryside tourism should be backed by the following actions and regulations: unifying regulations pertaining to agrotourism, setting down sanitary requirements for an agrotourist unit, establishing countryside tourism organizations, creating
Bibliografia
  • Dębniewska M. (2000): Rozwój agroturystyki. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
  • Majewski J. (1996): Agroturystyka to też biznes. CdiEwR. Warszawa.
  • Strzembicki L. (1997): Determinanty rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce. Centrum Doradztwa i Edukacji w Rolnictwie, Poznań.
  • Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, 2002. Agroturystyka - nowe możliwości dla wsi. broszura informacyjna.
  • Wojewódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Olsztynie, 2003. Informacja o rozwoju agroturystyki i turystyki wiejskiej w województwie warmińsko-mazurskim.
  • Zaręba D. (2000): Ekoturystyka. Wyzwania i nadzieje. WNPWN, Warszawa.
  • Zaworska T. (2000): Stan i perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej i agroturystyki w województwie warmińsko-mazurskim. Wojewódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Olsztynie.
  • Zaworska T. (2002): Agroturystyka i turystyka wiejska w woj. warmińsko-mazurskim w ocenie wypoczywających w 2001 r. Wojewódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Olsztynie.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000014816

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.