PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2003 | nr 9 | 58--73
Tytuł artykułu

Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa handlu detalicznego

Warianty tytułu
Gaining Competitive Advantage by Retail Trade Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest problematyka tworzenia i utrzymywania przewagi konkurencyjnej w sektorze handlu detalicznego. Na tle specyficznych cech rozwoju i funkcjonowania tego sektora, starano się spojrzeć na problem kreowania trwałej przewagi konkurencyjnej (ang. sustainable competitive advantage) w aspekcie komplementarności a nie konkurenycjności dwóch podstawowych nurtów starających się objaśnić to zjawisko: pozycyjnego (analiza zewnętrzna/podejście Portera) i zasobowego (analiza wewnętrzna). Główne tezy artykułu zilustrowano przykładami sposobów utrzymywania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa handlu detalicznego: IKEA, Benetton i Wal-Mart
EN
This article is a contribution to the continuing discussion on the validity of basic theoretical currents which explain the issues of creating sustainable competitive advantage (SCA). The article adopts a thesis on complementarity of two basic approaches (external analysis and internal analysis) and attempts to determine situations in which each of them is more appropriate. The starting point of the analysis is a short characteristics of these approaches pointing out their drawbacks. In the case of the Porter approach this is an inadequate explanation of sustaining the advantage, while in the case of the resource approach this is the issue of gaining a leading position on the market of resources. Then, the process of gaining SCA was presented on example of commercial companies (Ikea, Benetton and Wal-Mart), by the same token illustrating the main thesis of the article. In conclusion of these considerations it was argued that although the internal analysis currently plays a major role in formulating the strategy of commercial companies, due to the turmoiled environment of that sector and, primarily, frequent changes in consumer preferences and intensive competition, organizations are sometimes forced to develop in directions indicated by the eternal analysis current, although this may even mean a fall in short term profitability.
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
58--73
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Camuffo A., Romano P., Vinelli A., [2001], Back to the future: Benetton transforms its global network, "Sloan Management Review", Cambridge, Fall.
  • Dosi G., Teece D., Winter S., [1990], Toward a theory of corporate coherence, mimeo, March
  • Ellis B., Kelley S.W., [1992], Competitive advantage in retailing, "The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 4.
  • Frery F. [1999], The Benetton Nebula, [w:] European Cases in Retailing, pod red. Dupuis M. i Dawson J., Blackwell Publishers Ltd., Great Britain.
  • Godziszewski B., [2001], Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo im. Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Gross D. i redaktorzy Forbes Magazine, [1999], Forbes o największych sukcesach w świecie biznesu, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  • Hoffman N.P., [2000], An Examination of the "Sustainable Competitive Advantage" Concept: Past, Present, and Future, "Journal of the Academy of Marketing Science", Academy of Marketing Science Review.
  • Kay J., [1996], Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  • Kinch N., [1993], Strategy and Structure of Supplier Relationship in Ikea. A Case from the Furniture and Interior Decoration Industry, [w:] Understandinding Business Markets: Interaction Relationships and Networks, pod red. D. Forda, Academic Press Limited, USA.
  • Lambin J., [2001], Strategiczne zarządzanie marketingowe, PWN, Warszawa.
  • Obłój K., [1994], Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
  • Olavarrieta S., Ellinger A.E., [1997], Resource-based theory and strategic logistics research, International Journal of Physical Distribution and Logistic Management", Vol 27 no 9/10.
  • Palmeri A., [1994], Benetton: After Internationalization We Work for Diversification, [w:] Retailers on Retailing: Lessons from the School of Experience, Artur Andersen & Co. S.C., USA.
  • Peteraf M.A., [1993], The cornestones of competitive advantage: a resource-based view, "Strategic Management Journal", Vol. 14.
  • Porter M., [1980], Competitive Strategy: Techniques for Analysing Industries and Competitors, The Free Press, Nowy Jork.
  • Porter M., [1985], Competitive Advantage, The Free Press, Nowy Jork.
  • Porter M.E., [2001], Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Sulimowska-Formowicz M., [2002], Nurt zasobowy w teorii firmy, "Gospodarka Narodowa" nr 5-6.
  • Stankiewicz M.J., [2002], Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Toruń.
  • Śmigielska G., [2002], Kluczowe czynniki sukcesu strategii globalnej przedsiębiorstw handlu detalicznego, "Marketing i Rynek" 6.
  • Śmigielska G. [wsp. A. Figiel], Ocena procesu internacjonalizacji przedsiębiorstwa handlowego na przykładzie Wal-Marta, Badania statutowe 43/KHiIR/5/2001/S, maszynopis.
  • Teece D.J., Pisano G., Shuen A., [1997], Dynamic capabilities and strategie management, "Strategic Management Journal", vol. !8:7.
  • Vignali C., Schmidt R.A., Davies B.J., The Benetton campaign - a clash of more than colours? referat na konferencję 7th International Conference on Research in the Distributive Trade Institute for Retail Studies, University of Stirling, Scotland.
  • Wernerfeit T.B., [1984], A resource - based view of the firm, "Strategic Management Journal" 5.
  • Zellner W., Schmidt K.A., Ihlwan M., Dawley H., [2001], How well does Wal-Mart travel, "Business Week", 3 September.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000120262

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.