PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2004 | nr 5 | 71--81
Tytuł artykułu

Wiedza jako zasób strategiczny w Banku Światowym

Autorzy
Warianty tytułu
Knowledge as a strategic resource in the World Bank
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono zagadnienia związane z wykorzystaniem wiedzy w Banku Światowym. Wiedza odgrywa centralną rolę w funkcjonowaniu Banku. Strategia zarządzania wiedzą w Banku Światowym opiera się na trzech filarach: efektywnym wykorzystaniu wiedzy, dzieleniu się wiedzą z partnerami i klientami Banku oraz pomocy klientom Banku w zwiększaniu ich umiejętności tworzenia, zdobywania dostępu i wykorzystywania wiedzy. Końcowym produktem jest doradztwo, a kredyt bankowy jest tylko uzupełnieniem oferty banku. Zarządzanie wiedzą w Banku Światowym realizuje się m.in. za pomocą wspólnot praktyków. Pod pojęciem tym rozumie się nieformalną grupę profesjonalistów, która dzieli się wiedzą dotyczącą ich specjalizacji zawodowej.
EN
According to the prestigious ranking of The KNOW Network, which evaluates the organizations with the best knowledge management solutions, the World Bank ranked fourth and was the only non-profit organization in the top 20 (2001). The mission of the Bank focuses on the creation, use and sharing of knowledge. The knowledge management strategy in the World Bank is based on three pillars. These are: effective knowledge use, sharing knowledge with the Bank's partners and customers, as well as assistance to the Bank's customers in improving their skills of creating, using and accessing knowledge. The Bank's deliverable is consultancy, while a bank loan is but a complement to the Bank's offer. The World Bank has been transformed into an institution whose major resource is the knowledge of its employees. The development vision relies on the appropriate use of that knowledge. The knowledge, understood as a strategic resource, has double significance in the World Bank: it is a special product; the World Bank offers knowledge to its customers to solve their problems; it is a resource that increases the effectiveness of the Bank's operations from the internal point of view. The strategy of economic development support, pursued by the World Bank, is based on four pillars. As a result, any investment and development-supporting projects are evaluated in the context of their compliance with these assumptions. Before the Bank starts using knowledge to develop, it must acquire knowledge about development. Communities of practitioners are a specific organizational form of work of professionals/experts dealing with similar problems. In the World Bank, as in many other organizations and companies with a large scope and distribution of activities, the communities are becoming a priceless tool to achieve the organizational objectives. The Word Bank is a bank managed in a modern way. The solutions worked out there may also be an inspiration for the transformation of the
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
71--81
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. The World Bank in a Changing World. Vol. II, The Hague 1995, Martinus Nijhoff Publishers.
  • 2. A. Fazlagić: Gospodarka wiedzy. „Problemy Jakości", nr 2/2001.
  • 3. A. Fazlagić: Potencjał wiedzy z cudzych głów? „Manager" nr 4/2002.
  • 4. A. Fazlagić: Wiedza dostępna i pożądana. „CXO" nr 4/2002.
  • 5. P. Gongla, C.R. Rizzuto: Evolving communities of practice: IBM Global Services experience. „IBM Systems Journal", Vol. 40 No. 4, 2001.
  • 6. 2010 Strategy and Performance Planning Community of Practice (CoP), http://spp.fmcsa.dot.gov
  • 7. NEPA, http://nepa.fhwa.dot.gov
  • 8. J. Lave: Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, Cambridge 1998, Cambridge University Press.
  • 9. E.G. Wenger, W.M. Snyder: Communities of Practice: The Organizational Frontier. HER, 1-2/2000.
  • 10. Bardziej szczegółowe informacje na temat programu zarządzania wiedzą w znajdują się na stronie Internetowej Banku Światowego: http://www.worldbank.org/ks
  • 11. D.J. Teece: Capturing Value from Knowledge Assets. California Management Review, Special Issue on Knowledge and the Firm, Vol.40, nr 3.
  • 12. Biała Księga. Polska wobec Strategii Lizbońskiej, cz.l i cz. 2, Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk-Warszawa 2003.
  • 13. Sharing Knowledge. Innovations and Remaining Challenges. Document of the World Bank Group, October 8, 2003, Operations Evaluation Department.
  • 14. M.J.L. Pommier: How the World Bank launched a knowledge management program, www.kwork.org
  • ---
  • Strony internetowehttp://www.fazlagic.prv.plhttp://www.worldbank.org/ks/Advisory.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/Resources.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/pdfs/CoP_QA.pdfhttp://www.worldbank.org/ks/Knowledge.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/r-stories.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/r-stories_devforum.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/r-stories_devforum.htmlhttp://www.worldbank.org/ks/r-stories_tg.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000121998

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.