PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 1(15) | 28--41
Tytuł artykułu

Kilka uwag na temat znaczenia orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 5 listopada 2002 r. dotyczących tzw. umów "otwartego nieba"

Warianty tytułu
Some remarks on the meaning of the ECJ judgements of 5 November 2002 regarding open skies agreements
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zamieszczono uwagi ogólne dotyczące idei "otwartego nieba" w prawie lotniczym. Przedstawiono problemy podniesione w orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości dotyczących umów "otwartego nieba" oraz konsekwencje tychże orzeczeń.
EN
The European Court of Justice in its judgement of 5 November 2002 r. declared that by entering into international commitments (open skies agreements) with the United States of America eight Member States have failed to fulfil their obligations arising from Community law. Advocate General A.Tizzano underlined the importance and sensitivity of these cases pointing out that the issues which the Court had to decide were obvious economic and political significance not only because of the unusual number of Member States involved and declaring for the first time infringement of the Community's exclusive external competence, but also of their implications for the international aviation sector. The purpose of this article is to analyse the judgements in order to assess their legal implications in the light of the external Community competence and the Community and international aviation policy. Firstly, it is clear that the judgements do not affect the validity of the international open skies agreements. However, for the Member States to comply with the judgement means to activate provisions for denunciation of these agreements. Secondly, only parts of the Community secondary legislation were affected within the meaning of ERTA judgement by the agreements. In fact only the clause of ownership and control of airlines is contrary to article 43 TWE. In theory the remaining aspects of the open skies agreements are within the competence of the Member States. In practice, as it is rightly pointed out, without discussing such issues as slots, CRS's, prices and without the clause on ownership and control, vital for traffic rights, negotiating and concluding agreements of this type with third countries is no longer attractive. As a consequence the European Commission sets forth ambitious goals of the Community international aviation policy aiming at "transition to an open transatlantic air market" and negotiating with Russia and Japan. It is a huge challenge for the
Rocznik
Numer
Strony
28--41
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • M. N. Shaw: Prawo międzynarodowe. Książka i Wiedza, Warszawa 2000, s. 283.
  • Szymajda: Prawo lotnicze Unii Europejskiej - charakterystyka systemu, w: „Studia Europejskie", 2002, nr l, s. 83 i n.
  • M. Żylicz: Realizacja idei „otwartego nieba" w prawie lotniczym, „Państwo i Prawo" 2003, z. 5, s. 6 i n.
  • Dz.U. 1959 nr 35, poz. 212, 213.
  • Dz.Urz. WE 1992 nr 240, s. 1.
  • Dz.Urz. WE 1992 nr 240, s. 8.
  • Dz.Urz. WE 1992 nr 240, s. 15.
  • Dz.Urz. WE 1989 nr 220, s. 1.
  • Dz.Urz. WE 1993 nr 14, s. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000122186

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.