PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2004 | nr 8 | 4--13
Tytuł artykułu

Probabilistyczne metody pomiaru oczekiwań inflacyjnych osób prywatnych na podstawie danych ankietowych

Autorzy
Warianty tytułu
Probabilistic methods of measuring individual inflation expectations on the basis of survey data
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano probabilistyczne metody kwantyfikacji oczekiwań inflacyjnych, w których wykorzystano jakościowe dane ankietowe. Na podstawie przedstawionych procedur obliczeniowych wyznaczono zobiektywizowane i subiektywizowane miary oczekiwań inflacyjnych osób prywatnych w Polsce. Zaakcentowano, iż oprócz metod probabilistycznych można stosować metody regresyjne. W Aneksie zamieszczono wstępne analizy dotyczące zobiektywizowanych miary oczekiwań inflacyjnych wyprowadzonych na podstawie danych ilościowych z wykorzystaniem metod regresyjnych.
EN
Probabilistic methods of quantifying of inflation expectations, adjusted to survey questions, where respondents not only declare the expected direction of movement in the general price level, but also express qualitative opinions as to its strength, require the adoption of two types of assumptions. The first of these is specifying the type of distribution that describes the expected rate of price changes of the tested population. The other one consists of adopting the measure of perception for the current price dynamics to which respondents refer to when answering survey questions on their inflation expectations. The article presents the results of two versions of the corrected Carlson Parkin probability method (1975), applied in the analysis of inflation expectations of individuals in Poland. It is assumed in both procedures that the expected price growth rate is characterised with a normal distribution during the course of next year. However, different assumptions are made regarding the perception of current inflation. In the first method, which leads to achieving an objectified measure of inflation expectations, it is assumed that the perception of price movements in the period preceding the survey is convergent with the official inflation rate, i.e. known as the Harmonised Index of Consumer Prices, at the time of conducting the survey. The second method refers to subjective factors of perception of current price dynamics, obtained on the basis of a separate survey question and leads to determining a subjective measure of inflation expectations of individuals. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
4--13
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. H. Bakhshi, A. Yates (1998): Are UK inflation expectations rational? Bank of England Working Paper Series nr 81.
  • 2. R.A. Batchelor (1986): The psychophysics of inflation, "Journal of Economic Psychology" nr 7, s. 269-290.
  • 3. J.M. Berk (1997): Measuring inflation expectations: a survey data approach, DNB-Staff Reports, De Nederlandsche Bank.
  • 4. J.M. Berk (2000): Consumer inflation expectations and monetary policy in Europe. DNB-Staff Reports. De Nederlandsche Bank.
  • 5. M. Forsells, G. Kenny (2002): The rationality of consumer inflation expectations: survey-based evidence for the euro area. ECB Working Paper Series nr 163, European Central Bank.
  • 6. A. Knöbl (1974): Price expectations and actual price behavior in Germany. International Monetary Fund Staff Papers nr 21, s. 83-100.
  • 7. T. Łyziak (2000): Badanie oczekiwań inflacyjnych podmiotów indywidualnych na podstawie ankiet jakościowych. "Bank i Kredyt", nr 6, s. 4-23.
  • 8. T. Łyziak (2003): Consumer inflation expectations in Poland. ECB Working Paper nr 287, European Central Bank.
  • 9. L. Mahadeva, G. Sterne (red.) (2000): Monetary policy frameworks in a global context. Routledge.
  • 10. M.H. Pesaran (1987): The limits to rational expectations. Basil Blackwell.
  • 11. K.E. Wärneryd (1986): Introduction. The psychology of inflation. "Journal of Economic Psychology" nr 7 (1986), s. 259-268.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000122550

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.