PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 3 | 9--26
Tytuł artykułu

Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych - znaczenie kontekstu branżowego - ujęcie empiryczne

Warianty tytułu
Strategies of Polish Corporations Confronted with Foreign Invaders' Expansion - The Significance og the Industry Contex - An Empirical Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule autorzy relacjonują jeden z kilku obszarów wyników uzyskanych w efekcie realizacji projektu badawczego KBN. Analizują zachowania polskich firm wobec ekspansji firm zagranicznych w kontekście otoczenia branżowego. Szczególnie istotne wydaje się poznanie konsekwencji presji globalizacyjnej odczuwanej przez firmy polskie w badanych branżach, behawioralnych i strukturalnych aspektów konkurencji wewnątrzbranżowej oraz form obecności zagranicznych przedsiębiorstw w branży. W badanych branżach daje się zauważyć tendencje, świadczących o tym, że podlegają one procesowi postępującej globalizacji. W przypadku firm polskich, zauważalne są szerokie zmiany w postaci dostosowań różnych obszarów działalności do standardów międzynarodowych.
EN
The industrial environment is one of the fundamental determinants of corporate strategies. Therefore, while analysing the behaviour of Polish corporations confronted with the expansion of foreign invaders, one cannot neglect the industrial environment. It seems to be particularly important to study the globalisation pressure on firms in respective industries, as well as behavioural and structural aspects of inner-industry competition and legal forms of foreign investments. The industries under study display most of the tendencies related to globalisation processes. As far as Polish firms are concerned, a successful adjustment to international standards should be noticed (e.g. the quality of goods and services). Besides, the invasion of foreign corporations into the Polish market in the form of greenfield investments (mainly the construction industry), acquisitions (mainly the food industry) and exportation (mainly the automotive industry) also resulted in a change in competition methods used by many Polish companies. Before the invasion, Polish food and automotive companies preferred confrontation, but constructing firms tried to combine confrontation with co-operation. Nowadays, in each of the industries studied, co-operative, confrontational and niche relations can be observed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--26
Opis fizyczny
Bibliografia
  • [1] Bain J. [1968], Industrial Organization, John Wiley&Sons, New York.
  • [2] Barkema H.G., Vermeulen F. [1998], International Expansion through Start-up or Acquisition: A Learning Perspective, "Academy of Management Journal", Vol. 41(1), ss. 7-26.
  • [3] Bengsston M. [1998], Climates of Competition, Harwood Academic Publishers, Amsterdam.
  • [4] Bruning E.R., Turtle H.J., Buhr K. [1997], Characterizing Mode of Entry for Canadian Foreign Direct Investment into the United States: 1980-1989, "International Journal of Commerce & Management", Vol. 7(3/4), ss. 56-80.
  • [5] Caves R.E., Mehra S. [1986], Entry of Foreign Multinationals into US Manufacturing Industries, [w:] M. Porter (ed.) Competition in Global Industries, MA: Harvard Business School Press, Boston.
  • [6] Dunning J.H. [1993], Multinational Enterprises and the Global Economy, Addison-Wesley Publishing Company, New York.
  • [7] Dunning J.H. [1998], Location and the Multinational Enterprise: A Neglected Factor?, "Journal of International Business Studies", Vol. 29(1), ss. 45-66.
  • [8] Görg H. [2000], Analysing Foreign Market Entry - The Choice between Greenfield Investment and Acquisitions, "Journal of Economic Studies", Vol. 27(3), ss. 165-181.
  • [9] Gorynia M. [1993], Delimitacja systemów gospodarczych w naukach ekonomicznych, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" nr 2.
  • [10] Gorynia M. [1995], Modele samoregulacji branży, "Ekonomista" nr 5-6.
  • [11] Gorynia M., Owczarzak R. [2004], Podstawy teorii internacjonalizacji i globalizacji działalności przedsiębiorstw, "Gospodarka Narodowa" nr 1-2.
  • [12] Hay D.A., Morris D.J. [1979], Industrial Economics. Theory and Evidence, Oxford University Press, Oxford.
  • [13] Hennart J.-F., Park Y.-R. [1993], Greenfield vs. Acquisition: The Strategy of Japanese Investors in the United States, "Management Science", Vol. 39(9), ss. 1054-1070.
  • [14] Hussey D., Jenster P. [1999], Competitior Intelligence. Turning Analysis into Success, John Wiley&Sons, Chichester.
  • [15] Jermakowicz W.W., Bellas C.J. [1997], Foreign Direct Investment in Central and Fasten Europe: 1988-1993, "International Journal of Commerce & Management", Vol. 7(2), ss. 33-55.
  • [16] Kaleta A. [2000], Strategia konkurencji w przemyśle, AE Wrocław, Wrocław.
  • [17] Kogut B., Singh H. [1988], The Effect of National Culture on the Choice of Entry Mode "Journal of International Business Studies", Vol. 19(3), ss. 411-432.
  • [18] Lundan S., Hagedoorn J. [2001], Alliances, Acquisitions and Multinational Advantage, "International Journal of Economics of Business", Vol. 8, nr 2, ss. 229-242.[19] Nitsch D., Beamish S., Makino S. [1996], Entry mode and performance of Japanese FDI in Western Europe, "Management International Review", Vol. 36(1), ss. 27-35.
  • [20] Otta W.J. [1987], Strategia eksportowa producenta, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
  • [21] Padmanabhan S., Cho K.R. [1995], Methodological Issues in International Business Studies: the Case of Foreign Establishment Mode Decisions by Multinational Firms, "International Business Review", Vol. 4(1), ss. 55-73.
  • [22] Pierścionek Z. [1998], Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa.
  • [23] Porter M.E. [1999], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE. Warszawa.
  • [24] Pucik V. [2001], Managing Global Partnerships, [in:] Accelerating International Growth, ed. S. Rosenzweig, X. Gilbert, T. Malnight, V. Pucik, John Wiley &Sons, Ltd, Chichester.
  • [25] Robinson J. [1948], Economics of Imperfect Competition, Macmillan&Co. Ltd., London.
  • [26] Rugman A. [1998], Forty Years of Dunning and the Theory of Multinational Enterprise, paper presented at the Academy of International Business Annual Meetings in Vienna.
  • [27] Woodcock C.S., Beamish S.W., Makino [1994], Ownership-based Entry Mode Strategies and International Performance, "Journal of International Business Studies", Vol. 25(2). ss. 253-273.
  • [28] Zejan M.C. [1990], New Venture or Acquisitions: The Choice of Swedish Multinational Enterprises, "The Journal of Industrial Economics", March, ss. 349-355.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000125508

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.