PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 1004 Badania marketingowe : metody, tendencje, zastosowania | 278--285
Tytuł artykułu

Modelowanie strukturalne długookresowej orientacji nabywcy w relacji z dostawcą

Warianty tytułu
Structural Modelling of Long-Term Buyer Orientation in the Relation With a Supplier
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono koncepcję modelu długookresowej orientacji nabywcy w relacji z dostawcą na rynku przemysłowym oraz wskazano metodologię użyteczną w weryfikacji empirycznej tego modelu.
EN
The aim of the paper is to identify the main factors conditioning and influencing long-term supplier-buyer partnership on the business market. On the basis of written sources the author has elaborated a conceptual model of long-term buyer orientation in relation with the supplier. The model suggests that long-term orientation develops on the basis of two main determinants: the dependency and trust. Testing of the conceptual model was connected with an empirical study which involved 129 Polish companies active on the industrial market. The author adapted methodology belonging to the family of classical structural models with latent variables. The results of the study allowed to draw conclusions connected with the hypotheses formed in the model. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Bagozzi R.P., Introducing to Special Issue on Casual Modeling, "Journal of Marketing Research" vol. XIX, November 1982.
  • [2] Brown J.R., Dev Ch. S., Lee D., Managing Marketing Channel Oportunism; The Efficacy of Alternative Governance Mechanisms, "Journal of Marketing" vol. 64, April 2000.
  • [3] Ganesan Sh., Determinants of Lon$-Term Orientation in Buyer-Seller Relationships, "Journal of Marketing" vol. 58, April 1994.
  • [4] Król G., Wieczorkowska G., Przykłady zastosowań modelowania strukturalnego w badaniach społecznych, Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych, Warszawa 1997.
  • [5] Pfeffer J., Salancik G. R., The External Control of Organizations: A Resource Dependence Perspective, Harper Row, New York 1978.
  • [6] Sagan A., Metoda L1SREL w badaniach marketingowych cech i struktur latentnych, [w:] Metody badań marketingowych, X Konferencja Katedr Marketingu i Handlu uczelni i wydziałów ekonomicznych, AE, Kraków 1996.
  • [7] Sagan A., Stan i perspektywy zastosowań modeli relacji strukturalnych w badaniach marketingowych, [w:] Marketing 2001, Materiały z Xl Konferencji Katedr Marketingu, Handlu i Usług uczelni i wydziałów ekonomicznych, Tom l, Uniwersytet Gdański, Sopot 1998.
  • [8] Światowiec J., Determinanty rozwoju więzi długookresowych między dostawcą a nabywcą na rynku dóbr przemysłowych, "Marketing i Rynek" 2001 nr l.
  • [9] Światowiec J., Zależność i zaufanie w relacjach między nabywcą a dostawcą, "Marketing i Rynek" 2001 nr 4.
  • [10] Światowy G., Zachowania konsumenckie, AE, Wrocław 1994.
  • [11] Zakrzewska M., Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, U AM w Poznaniu, Poznań 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000042080611

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.