PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 4 | 57--68
Tytuł artykułu

Polskie przedsiębiorstwa jako kredytobiorcy - spojrzenie na strategie banków z drugiej strony lustra

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Polish Enterprises as Borrowers: a Look at Bank Strategies From the Other Side of the Mirror
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Szereg przekonań i działań banków ma charakter rozbieżny z działaniami przedsiębiorstw. W szczególności agresywna walka banków o odebranie innym konkurentom klientów kontrastuje ze względną lojalnością przedsiębiorstw wobec banków obsługujących. To prawda, że regułą jest "wielobankowość", jednak relacja z głównymi bankami jest zadziwiająco długotrwała, a co więcej, ponad połowa przedsiębiorstw decyduje się brać kredyt jednak w banku prowadzącym główny rachunek rozliczeniowy. Jedynie w 1/4 przypadków uzyskanie bardziej korzystnych warunków kredytowych spowodowało przeniesienie również obsługi rachunku rozliczeniowego do banku kredytującego. Należy podkreślić, że miało to miejsce w próbie głównie mniejszych przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
EN
Enterprises are fully aware of the diversified treatment of borrowers by banks, even though banks declare that they treat everyone in the same way. The basic criterion seems to be the size of the company. Although many enterprises use the services of several banks at the same time, contrary to expectations, they tend to be loyal - in the sense of the long-standing nature of their contacts with their servicing banks. Companies generally attach more weight to their own reputation than their servicing banks. They also reveal a smaller (than widely believed) level of informational shortcomings involving providing incomplete data. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
57--68
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Akiba M., Lissowska M., [2005], Dlaczego polskie banki ograniczają kredytowanie przedsiębiorstw?, Gospodarka Narodowa, 5-6, s. 25-36.
  • Dell'Ariccia G., [2001], Asymmetric information and the structure of the banking industry, European Economic Review, 45(10), s. 1959-1980.
  • Diamond D.W., [1991], Monitoring and reputation: The Choice between Bank Loans and Directly Placed Debt, Journal of Political Economy, 99(41), s. 689-721.
  • Grzywacz J., [2003], Współpraca przedsiębiorstwa z bankiem, Difin, Warszawa.
  • Kotowicz-Jawor J., [2005], Dlaczego nie inwestują? Gazeta Bankowa z 14.02.2005 r., 35-38.
  • Mishkin F. S., [1990], Asymmetric Information and Financial Crises: A Historical Perspective, NBER Working Papers Series, Working Paper 3400.
  • Niemeyer F. M.S., [2003], Bank Lending with Information Asymmetry. Information Sharing and Winners's Curse, University of Bonn.
  • Padilla J., Pagano M., [2000], Sharing default information as a borrower discipline device, European Economic Review, 44(10), s. 1951-1992.
  • Petersen M.A., Rajan R.G., [1995], The Effect of Credit Market Competition on Lending Relationships, The Quarterly Journal of Economics, CX (2), s. 407-443.
  • Rajan R.G., [1992], Insiders and Outsiders: the Choice between Informed and Arms-Length Debt, The Journal of Finance, XLVII (4), s. 1367-1400.
  • Sharpe S.A., [1990], Asymmetric Information, Bank Lending, and Implicit Contracts: A Stylised Model of Customer Relationships, The Journal of Finance XLV, 4.
  • Stiglitz J.E., Weiss A., [1992], Asymmetric Information in Credit Markets and Its Implications for Macro-economics, Oxford Economic Papers 44, 694-724.
  • Whited T.M., [1992], Debt, Liquidity Constraints and Corporate Investment: Evidence from Panel Data, The Journal of Finance XLVII, 4, 1425-1459.
  • Williamson O.E., [1998], Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000094021310

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.