PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 5-6 | 35--52
Tytuł artykułu

Pomiar zaawansowania procesów globalizacyjnych

Warianty tytułu
The Measurementof the Advancement of Globalization Processes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem niniejszego studium jest próba opracowania instrumentarium służącego do pomiaru zaawansowania procesów globalizacyjnych na poziomie mezoekonomicznym. Wydaje się bowiem, że znajomość stopnia zaawansowania oraz dynamiki procesów globalizacyjnych w branży jest cenną informacją w procesie formułowania i realizacji strategii konkurencyjnych przedsiębiorstw. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Punktem wyjścia do budowania schematu analitycznego i instrumentów pomiarowych jest krytyczna analiza istniejących koncepcji teoretycznych. Odwołanie się do wyników badań empirycznych pełni jedynie funkcję egzemplifikacji niektórych dedukcyjnie wyprowadzonych koncepcji.
EN
The article sets out to present a set of instruments to measure the advancement of globalization processes at the mesoeconomic level. This necessitates efforts to bring order to terminology involving the microeconomic aspects of globalization. The author offers an analytical arrangement for the examination of the influence of globalization processes on enterprises. The proposed instruments to measure the advancement of globalization processes at the mesoeconomic level are an attempt to straighten out the terminology and outline general rules and directions of further research, which should serve both company managers and researchers.
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
35--52
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Douglas S.P., Wind Y., [1987], The myth of globalization, "Columbia Journal of World Business".
  • Gierszewska G., Romanowska M., [2001], Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Gorynia M., [2000 (A)], Koncepcja i metodyka badania konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:] Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Gorynia M., [2000 (B)], Luka konkurencyjna w przedsiębiorstwach a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, [w:] Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, (red.) J. Bossak, W. Bieńkowski, Materiały konferencyjne; Instytut Gospodarki Światowej SGH, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa.
  • Gorynia M., Owczarzak R., [2004], Podstawy teorii internacjonalizacji i globalizacji działalności przedsiębiorstw, "Gospodarka Narodowa" 1-2.
  • Held D., McGrew A., Golblatt D., Perrato J., [1999], Global Transformations, Polity Press, London.
  • http://www.imf.org/external/np/sec/pr/2002/pr0226.htm
  • http://www.iso.org/iso/en/aboutiso/isoinfigures/January2002-p3.html
  • Levitt Th., [1983], The globalization of markets, "Harvard Business Review", nr 3. Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, (red.) M. Gorynia, [2002], Wydawnictwo Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
  • Michalik M.B., [1991], Kronika techniki, wyd. I, Warszawa.
  • Mrela K., [1983], Struktury organizacyjne. Analiza wielowymiarowa, PWE, Warszawa.
  • Otta W.J., [1986], Zachowanie się przedsiębiorstw handlu zagranicznego. Przyczynek do teorii przedsiębiorstwa w gospodarce socjalistycznej, "Zeszyty Naukowe" nr 95, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
  • Owczarzak R., [2001], Wpływ globalizacji na międzynarodową konkurencyjność polskiego sektora motoryzacyjnego, "Zeszyty Naukowe" nr 8, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
  • Parker B.B., [1998], Globalization and Business Practice. Managing Across Boundariess, Sage Publications, London.
  • Parker P., [1998], Why markets will not converge, "Mastering Marketing", "Financial Times", Londyn.
  • Pieterse J.N., [1995], Globalization as Hybridization, [w:] Global Modernities, M. Featherstone, S. Lash, R. Robertson (eds.), Sage Publications, London.
  • Pietrzak E., [2000], System dewizowy Polski w latach 1989-1999, "Bank i Kredyt".
  • Ratajczak M., [2000], Rozwój infrastruktury w skali międzynarodowej a aktywność sektora prywatnego, [w:] Przedsiębiorstwo a internacjonalizacja działalności gospodarczej, (red.) Gorynia M., Schroeder J., "Zeszyty Naukowe" nr 278, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
  • Scholte J.A., [2000], Globalization. A Critical Introduction, Macmillan Press, London.
  • Segal-Horn S., [1992], Global markets, regional trading blocs and international consumers, "Journal of Global Marketing", nr 5 (3).
  • Stankiewicz M.J., [2000], Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:]Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Puride T., [2001], Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Felberg S JA, Warszawa.
  • UNCTAD, [2002], World Investment Report 2001: Promoting Linkages, New York and Geneva.
  • UNCTAD, [2003], World Investment Report 2002: Transnational Corporations and Export Competitiveness, (Overview), New York and Geneva.
  • Zabielski K., [1995], Finanse międzynarodowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Zorska A., [1998], Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000096658343

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.