PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 659 | 149--163
Tytuł artykułu

Analiza porównawcza tabel kontyngencji i metody CHAID

Warianty tytułu
Comparative Analysis of Contingency Tables and the CHAID Method
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Technika tabel kontyngencji i metoda drzewkowa CHAID znajdują zastosowanie w analizie danych jakościowych i są wykorzystywane w badaniach marketingowych. W pracy podjęto próbę porównania obu metod.
EN
The purpose of this article is to compare two methods of data analysis: the contingency tables and the CHAID method. In the case of tabular data analysis, proportions may be calculated from the sum of values from rows, columns and the whole. It is also possible to check whether a relationship among variables exists by using the chi-square test of independence and to measure intensity of that dependence using, e.g., the Cramer V coefficient. The CHAID method, on the other hand, is one of the Data Mining tools that serves to capture relationships between a categorical dependent variable and a set of predictors. Its strength is the speed of analysis and transparency of constructed models. The author tests both methods on a set of 32 predictors and 1300 observations. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
149--163
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Baron S., Philips D., Attitude Survey Data Reduction Using CHA1D: An Example in Shopping Centre Market Research [w:] Quantitative Methods in Marketing, J .G. Hooley, M.K. Hussey (eds), International Thomson Business Press, 1994.
  • Kass G.V., An Explanatory Technique for Investigating Large Quantities of Categorical Data, „Applied Statistics" 1980, nr 29 (2).
  • Łapczyński M., Badanie preferencji na rynku motoryzacyjnym z użyciem drzew klasyfika­cyjnych CHAID [w:] Metody ilościowe i jakościowe w badaniach rynkowych i marke­tingowych, Badania statutowe nr SO/KARiBM/2/2002/S pod kier. S. Mynarskiego, Kra­ków 2002.
  • Łapczyński M., Detekcja interakcji w drzewach klasyfikacyjnych —próba syntezy. Prace Naukowe nr 1010 AE we Wrocławiu, „Ekonometria 13", Wydawnictwo AE we Wrocła­wiu, Wrocław 2004.
  • Mynarski S., Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, Kantor Wy­dawniczy Zakamycze, Zakamycze 2000.
  • Perreault W.D., Barksdale H.C., A Model-Free Approachfor Analysis ofComplex Contin-gency Data in Survey Research, „Journal of Marketing Research" 1980, vol. XVII (November).
  • Sagan A., Badania marketingowe -podstawowe kierunki, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000096720225

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.