Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Optimal recruitment system of candidates to schools
Języki publikacji
Abstrakty
Przedstawiono uogólnienie algorytmu Gale'a-Shapleya, wyznaczającego optymalny sposób rekrutacji do szkół na przypadek, gdy preferencje szkół są określone za pomocą tzw. funkcji odrzuceń. Sformułowano warunki (addytywności, niezależności i asymetrii), przy których uogólniony algorytm G-S prowadzi do rozwiązań stabilnych i optymalnych.
We generalize a well-known Gale-Shapley algorithm concerning optimal assignment of candidates to schools. In the classical Gale-Shapley model we consider a set of schools (colleges) S, a set of candidates K, candidates' preferences in S and schools' preferences in the set K (represented by strict linear orders). We assume that each school has a quota q, i.e. q, is the maximal number of candidates which it can admit. We want to assign candidates to schools in such a way that some condition of stability (defined in [4]) is satisfied. In our generalized model schools' preferences are represented by the so-called "rejection functions". We introduce a generalized stability condition and formulate conditions under which the generalized G-S algorithm leads to stable and optimal assignments. Our results can be applied in practice, e.g., they can help in constructing computerized recruitment systems, in which we want to incorporate "soft" quotas and ties between candidates.
Twórcy
autor
Bibliografia
- [1] ALKAN A., GALE D., Stable schedule matching under revealed preference, Journal of Economic Theory, 2003, nr 112, s. 289-306.
- [2] BALINSKI M., SONMEZ T., A Tale of Two Mechanisms: Student Placement, Journal of Economic Theory, 1999, nr 84, s. 73-94.
- [3] EHLERS L., Monotonic and implementable solutions in generalized matching problems, Journal of Economic Theory, 2004, nr 114, s. 358-369.
- [4] GALE D., SHAPLEY S., College admissions and tlie stabilny of marriage, American Mathematical Monthly. 1962, nr 69, s. 9-15.
- [5] PAWŁOWSKI J., Żeby w wyniku naboru nikt nie poczuł się "nabrany". Rodzicielskie refleksje po egzaminach do szkół średnich, Informatyka w szkole - Biuletyn Informacyjny, 31(2000), (www.vulcan.edu.pl/biuletyn)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000102527910