PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 12 | 42--50
Tytuł artykułu

Empowerment we współczesnej organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Empowerment concept in contemporary organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł omawia główne problemy związane ze stosowaniem koncepcji empowermentu. Niesłusznie uważa się, że polega ona tylko na delegowaniu władzy i uprawnień. W rzeczywistości jest to sposób, w jaki menedżerowie eliminują strach utrudniający funkcjonowanie organizacji i podejmowanie decyzji. Z uprawomocnieniem związane są społeczne i finansowe koszty, a jego wdrożenie napotyka wiele barier. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents main problems concerning the empowerment concept. According to the author, empowerment means not only delegating power and responsibilities to subordinates. In fact, empowerment is the way managers may eliminate fears hindering functioning of the organization and decision making processes. Introduction of empowerment induces certain social and economic costs, its implementation is connected also with many barriers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
42--50
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • 1. N. Lincoln, Ch. Travers, P. Ackers, A. Wilkinson, The meaning of empowerment: the interdisciplinary etymology of a new management concept, ,,International Journal of Management Review" 2002, nr 4/3, s. 271-290.
  • 2. M. Lee, J. Koh, Is empowerment a new concept?, ,,Human Resources Management" 2001, nr 12/4, s. 684.
  • 3. J.A. Conger, R.N. Kanungo, The empowerment process: integrating theory and practice, Academy of Management Review" 1988, nr 13/3, s. 471-482.
  • 4. R.L. Rothstein, The Empowerment Effort That Came Undone, “Harvard Business Review" 1995, nr 73(1).
  • 5. M. Hand, Freeing the Victims, ,,The TQM Magazine" 1993, nr 3, s. 11.
  • 6. L. Hochman, Magnetic appeal, “Personnel Today" 2005, nr 9 (27), s. 4-5.
  • 7. P. Edwards, M. Collinson, Empowerment and managerial labor strategies, „Work Occupations" 2002, nr 29/3, s. 272-299, [in:] Empowerment initiatives can be successful if broad objectives are set, „People Management" 2002, nr 8/24, s. 62.
  • 8. G. Andrews, Mistrust, the hidden obstacle to empowerment, „HR Magazine" 1994, nr 39/3, s. 66-70.
  • 9. W.A. Rondolph, M. Sashin, Can organizational empowerment work in multinational settings?, „Academy of Management Executive" 2002, nr 16/1.
  • 10. K.J. Zink, Total Quality Management as a Holistic Management Concept, Heidelberg - New York 1997, Springer, s. 285.
  • 11. J.B. Arthur, Effects of Human Resource Systems on Manufacturing Performance and Turnover, „Academy of Management Journal" 1994, nr 37 (3), s. 670-687.
  • 12. S.A. Carles, Does psychological empowerment mediate the relationship between psychological climate and job satisfaction?, „Journal of Business & Psychology" 2004, nr 18/4, s. 405-426.
  • 13. S. Caudron, Create an empowering environment, „Personal Journal" 1995, nr 74/9, s. 8-11.
  • 14. Zhen Xiong Chen, S. Aryee, Empowerment to Act: Understanding The Relationship Between Delegation And Employee Outcomes, „Academy of Management Best Conference Paper" 2004, OB.: HI.
  • 15. Y. Meihem, The antecedents of customer. Contact employees empowerment, „Employee Relations" 2004, nr 26/18, s. 72-94.
  • 16. D. Philips-Donaldson, Getting the People Part, „Quality Progress" 2004, nr 37/7, s. 6.
  • 17. P. Bansal, S. Kandola, Corporate Social Responsibility. Why good people behave badly in organization, „Ivey Business Journal" 2004, nr 68/4, s. 1-6.
  • 18. L. Lawton, 78 important Questions- Excellence Every Leader Should Ask and Answer, recenzja książki, „Journal of Organizational Behaviour" 2004, nr 23/3, s. 104-106.
  • 19. H.K. Laschinger, J.E. Finegan, Empowerment, Interactional Justice, Trust and Respect', A. Nursing, Recruitment and Retention Strategy, „Academy of Management Best Paper Conference" 2004HCH:C1.
  • 20. P. Lok, R. Y. Hung, P. Walon, P. Wang, J. Crawford, An Integrative Framework for Measuring the Extent to which Organizational Variables influence the Success of Process Improvement Programmers, "Journal of Management Studies" 2005, nr 7 (42), s. 1357-1381.
  • 21. L.R. Snipes, S.L. Oswald, M. Lalour, A.A. Armenahis, The effect of specific job satisfaction focus on customer perception of service quality, „Journal of Business Research" 2005, nr 10 (58), s. 1330-1339.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000110849531

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.