PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1101 Stan rozwoju i zakres stosowania controllingu operacyjnego w małych i średnich przedsiębiorstwach | 23--33
Tytuł artykułu

Rozwój controllingu procesów w małych i średnich przedsiębiorstwach z wykorzystaniem benchmarkingu

Warianty tytułu
Evolution of the Process Controlling in SME's Using the Benchmarking.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Omówiono dynamikę nakładów inwestycyjnych w Polsce, certyfikację według norm jakościowych ISO, podejście procesowe, controlling procesów oraz benchmarking i jego narzędzie stworzone z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach - Benchmark Indeks.
EN
The aim of this paper is to show how controlling system has evolved over the time and how enterprises could use benchmarking in process controlling to compare their performance with a chosen sample of companies. A good impulse for developing the process controlling in Poland was also the increasing number of quality management system certification. The results of benchmarking could be presented graphically which is very important from controllers' and management's view. The graphic presentation of the scores is possible when special tools are used. A good example for top management could be a new management tool called Benchmark Index available for Polish companies (especially for SME's) since last year. In Benchmark Index the data are collected using the five typical steps and the Balanced Scorecard model. That means that data come from four different perspectives: the financial perspective, the customer perspective, the internal process perspective and the learning and growth perspective. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Benchmarking. Leitfaden für den Vergleich mit den Besten, red. F. Kukat, Wydawca Kai Merlins, Fraunhofer IPK, Berlin 2004.
  • Dane Głównego Urzędu Statystycznego, www.stat.gov.pl.
  • Dane ORGMASZ, www.orgmasz.waw.pl.
  • Łuczak J., Zarządzanie procesowe i monitorowanie skuteczności systemu zarządzania jakością w świetle wymagań międzynarodowej normy ISO 9001:2000, [w:] Efektywność systemów zarządzania, red. J. Łańcucki, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Oddział Wielkopolski, Poznań 2004.
  • Menden B., Prozesscontrolling, "Controller Magazin" 2004, nr 2.
  • Mertins K., Siebert G., Kempf S., Benchmarking. Praxis in deutschen Unternehmen, Fraunhofer Gesellschaft, Institut für Produktionsanlagen und Konstruktionstechnik (IPK), Berlin 1995.
  • NPR na lata 2004-2006, Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 14 stycznia 2003 r., Warszawa 2003.
  • Ochocka E., Procesowe zarządzanie jakością, Instytut Automatyki Systemów Energetycznych we Wrocławiu.
  • Preißner A., Praxiswissen Controlling. Grundlagen. Werkzeuge. Anwendungen, Carl Hanser Verlag, München, Wien 2001.
  • Przedmiot, metoda i paradygmat nauki organizacji i zarządzania, red. L. Krzyżanowski, Instytut Administracji i Zarządzania, Warszawa 1988. [11] Rocznik Statystyczny RP, GUS 1990-2001.
  • Założenia NPR na 2007-2012, Warszawa, 30 kwietnia 2004, www.funduszestrukturalne.gov.pl z dnia 05.04.2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000111329288

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.