PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 6 | 66--68
Tytuł artykułu

Międzynarodowy rynek usług

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor podaje, że z danych dotyczących wymiany międzynarodowej wynika, że istnieje duża rozbieżność między znacznym udziałem usług w tworzeniu produktu krajowego brutto w poszczególnych krajach a ich udziałem w wymianie międzynarodowej. Udział usług w tworzeniu PKB w skali świata sięga ponad 60%, a w towarowo-usługowej wymianie międzynarodowej usługi uczestniczą w mniej niż 20%. W 2004 r. w przypadku eksportu udział ten wynosił 19,3%, a importu — 18,5%. Zdaniem autora, właściwości rynków usług są następujące: asymetryczność informacji dla usługodawców i usługobiorców przy jednoczesnym dużym znaczeniu reputacji usług, usługodawców itd., często są one regulowane przez państwo i podlegają kontroli rządów narodowych, są wyraźnie zróżnicowane, przy czym w obrocie międzynarodowym występują trudności statystycznego ujęcia rynku usług oraz precyzyjnego określenia kraju pochodzenia lub kraju przeznaczenia danej usługi, w związku z heterogenicznością usług ich wymiana międzynarodowa odbywa się w różnych formach i postaciach, międzynarodowy obrót usługami, zwłaszcza niektórymi, jest zniekształcony w związku ze stosowaniem różnorodnych instrumentów protekcjonizmu, głównie środków pozataryfowych.
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
66--68
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Cz. Bywalec, Usługi w świetle teorii ekonomii politycznej, "Folia Economica Cracoviensis" 1989, vol. XXXII.
  • A. Gwiazda, Globalizacja i regionalizacja gospodarki światowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998, s. 11.
  • T. P. Hill, On Goods and Services, "The Review of Income and Wealth" 1977, No 23.
  • K. Kłosiński, Przemiany strukturalne w usługach rynkowych, IRWiK, Warszawa 1997.
  • J. Krancke, Lieberalisierung des internationalen Dienstleisthundshandels: Analyse des GATS und Perspektiven für die zukünftige Handelsliberalisierung, Institut für Weltwirtschaft, Kiel 1999.
  • A. Masłowski, Zdolność handlowa usług a techniki informacyjne i telekomunikacyjne, "Handel Wewnętrzny" 2005, nr 6, s. 20.
  • J. Misala, Współczesne teorie wymiany międzynarodowej i zagranicznej polityki ekonomicznej, AGH, Warszawa 2003, s. 146.
  • D. Mongiało, Cechy charakterystyczne rynku usług i jego struktura w Unii Europejskiej, "Ekonomista" 2000, nr 1.
  • L. Ogiegło, Usługi jako przedmiot stosunków obligacyjnych, Uniwersytet Śląski, Katowice 1989.
  • Współczesna ekonomika usług, pod red. S. Flejterskiego, A. Panasiuka, J. Perenca i G. Rosy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000112979884

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.