Warianty tytułu
EU members states by economic competiveness and attractiveness
Języki publikacji
Abstrakty
Celem opracowania jest segmentacja krajów Unii Europejskiej, wykorzystująca ocenę ich konkurencyjności i atrakcyjności. Może ona stanowić instrument wspomagający decyzję dotyczącą lokalizacji przestrzennej działalności przedsiębiorstwa. Badania wskazują na brak wyraźnej zależności między konkurencyjnością gospodarki, a jej atrakcyjnością kosztowo-popytową dla inwestorów zagranicznych. Wszystkie kraje o bardzo konkurencyjnej gospodarce (z wyjątkiem Luksemburga) wykazały niską atrakcyjność kosztowo-popytową. Spowodowane to było wysokimi kosztami pracy i niską dynamiką popytu. Natomiast państwa nisko konkurencyjne osiągają wysoki lub przynajmniej średni jej poziom. Dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w gospodarce o niskiej lub średniej konkurencyjności, kraje bardzo konkurencyjne okazały się nieatrakcyjnymi rynkami docelowymi. Segmentacja krajów Unii ze względu na czynniki konkurencyjności i poziom atrakcyjności kosztowo-popytowej wskazała, że państwa bardzo konkurencyjne cechuje zazwyczaj relatywnie niska atrakcyjność kosztowo-popytowa. Natomiast kraje mniej konkurencyjne oferują niższe koszty pracy i obciążenia fiskalne, a zapewniają wyższe tempo wzrostu popytu. (abstrakt oryginalny)
The objective of the thereby study is the segmentation of the European Union countries based on the assessment of their competitiveness and cost-demand appeal. It may constitute a subsidiary instrument in decision taking on the spatial location of a given enterprise activities. The results of research mark no significant interrelation between economy competitiveness and its cost-demand appeal for foreign investors. All countries characterized by a very competitive economy (except Luxembourg) presented low cost-demand appeal. It resulted mainly from high labour costs and low dynamics of demand. On the other hand low competitive economies obtain high or at least medium level of cost-demand appeal. For companies running business activities in a low or medium competitive economy very competitive ones turned out to be unattractive target markets. The segmentation of European Union countries with regard to competitiveness factors and cost-demand appeal pointed to the fact that very competitive economies are mostly characterised by a relatively low cost-demand appeal. While less competitive economies offer lower labour costs and fiscal burdens, ensuring higher demand increase rate. (original abstract)
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- Gorzelak G., Jałowiecki B. (2000), Konkurencyjność regionów, "Studia Regionalne i Lokalne", nr 1
- Gorzelak G., Olechnicka A. (2003), Innowacyjny potencjał polskich regionów, (w:) Wiedza a wzrost gospodarczy, red. L. Zienkowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
- Lubiński M. (1995), Konkurencyjność gospodarki: pojęcie i sposób mierzenia, (w:) Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski — uwarunkowania i perspektywy. Raporty. Studia nad konkurencyjnością, Warszawa, IRiSS
- Porter M. E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa
- Smętowski M. (2000), Przedsiębiorstwo zagraniczne w otoczeniu lokalnym, "Studia Regionalne i Lokalne", nr 4
- Strahl D. (2002), Klasyfikacja regionów Polski ze względu na poziom konkurencyjności na tle regionów Wielkiej Brytanii, (w:) Taksonomia 9. Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania, red. K. Jajuga i M. Walesiak, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wydawnictwo AE, Wrocław
- Wach K. (2005), Jak założyć firmę w Unii Europejskiej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Wpływ akcesji Polski do Unii Europejskiej na sektor małych i średnich przedsiębiorstw (2003), Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000119959153