PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 3 | 14--17
Tytuł artykułu

Przedsiębiorstwo i konkurencja w tworzeniu dobra wspólnego - teoria i praktyka zarządzania

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podkreślono, że sukces przedsiębiorstwa należy upatrywać nie tylko w aspekcie efektywności ekonomicznej, ale także walorów etycznych działania. Uczciwość, rzetelność w działaniach przedsiębiorstwa mogą tworzyć etyczną przewagę konkurencyjną i przyczyniać się do budowania dobra wspólnego. Omówiono kategorię dobra wspólnego w odniesieniu do przedsiębiorstwa i konkurencji. Przybliżono pojęcie ekosystemu biznesu. Przedstawiono znaczenie idei dobra wspólnego w pojęciu elit zarządzających, na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych w 2005 roku wśród przedsiębiorców, przedstawicieli szeroko pojętego otoczenia instytucjonalnego biznesu, kadry naukowej oraz przedstawicieli mediów i studentów.
Rocznik
Numer
Strony
14--17
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • [1] BANASZAK J., WIŚNIEWSKI H., Podstawy ekologii. Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1999.
  • [2] CROZIER M., Kryzys inteligencji. Szkic o niezdolności elit do zmian, Poltext, Warszawa 1996.
  • [3] DERDZIUK A, Dobro wspólne; http://www.nik.gov.pl/ o_nik/publikacje/kp/20023017.pdf.
  • [4] DRISCOLL D.M., HOFPMAN W.M., PETRY E.S., The Ethical Edge: Tales of Organisations That Have Faced Moral Crisis, MasterMedia Limited, New York 1995, s. XII, [w:] Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, red. W. GASPARSKI, J. DIETL, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • [5] GUTH W.D., TAGIURI R., Personal Yalness and Corporate Strategy, "Harvard Business Review" 1995, vol. 43.
  • [6] HARRISON F., Entrepreneurial Organization as a Factor in Economic Development, "Quarterly Journal of Economics" 1956, nr 70 (3).
  • [7] KACZYŃSKA-MACIEJOWSKA R., Etyka - warunek prawdziwego sukcesu, "Personel i Zarządzanie", nr 8, sierpień 2005.
  • [8] Karta, Polityki Polskiej według Jana Pawia II, opracowana na podstawie przemówienia Jana Pawła II wygłoszonego w Parlamencie 11 czerwca 1999 w Warszawie.
  • [9] Katechizm Kościoła katolickiego.
  • [10] Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, "Gaudium et spes", nr 26.
  • [11] KOPYCIŃSKA D., Koncepcja społecznej odpowiedzialności firmy - poezja teorii i proza życia, [w:] Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, red. W. GASPARSKI, J. DIETL, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • [12] MOOR J.F., Predators and Prey: A New Ecology of Competition, "Harvard Business Review", maj/czerwiec 93, vol. 71, wyd. 3.
  • [13] MOOR J.F., The Death of Competition, "Fortune" 4/15/96, vol. 133, wyd. 7.
  • [14] NOVAK M., Wolne osoby i dobro wspólne, Wydawnictwo Znak, Warszawa 1998.
  • [15] RYAN L.V., Etyka a wyniki finansowe firmy: amerykański punkt widzenia, [w:] Etyka biznesu, red. J. DIETL, W. GASPARSKI, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 90-98.
  • Etyka biznesu, red. J. DIETL, W. GASPARSKI, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • [16] SCHUMPETER J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  • [17] ŚRUCINA J., Dobro wspólne, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 3, red. R. ŁUKASZYK, L. BIEŃKOWSKI, F. GRYGLEWICZ, Lublin 1979.
  • [18] SYSKO-ROMAŃCZUK S., LOZANO A., Zdolność rozwojowa przedsiębiorstw a koncepcja ekosystemu biznesu. Empiryczne i teoriopoznawcze rezultaty badań, Zagadnienia Naukoznawstwa 2002, zeszyt 3 (153).
  • [19] WALCZAK-DURAJ D., Etyczność polskiego rynku w opiniach przedsiębiorców, [w:] Etyka biznesu, red. J. DIETL, W. GASPARSKI, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • [20] WALKER J.P., New Growth Theory and Development Assistance, Policy Paper, kwiecień 1996, 96/03, SP76A.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000120709637

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.