Czasopismo
2004
|
nr 1015, t. 1 Agrobiznes 2004 : sytuacja agrobiznesu w Polsce po przystąpieniu do Unii Europejskiej
|
265--270
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
A Psychologist in Agricultural Business after the Polish Accession to the European Union
Języki publikacji
Abstrakty
Efektywne wprowadzanie zmian w agrobiznesie wymaga doinformowania i dobrego porozumienia się wszystkich zainteresowanych stron oraz wzięcia odpowiedzialności za wprowadzane zmiany, wyważeniem pomiędzy naciskiem na zmiany a wsparciem oraz wytrwałości i konsekwencji. Szanse udanych przeobrażeń zwiększa udział psychologa, który pomoże zaakceptować niezrozumiałe początkowo zachowania społeczne czy decyzje ludzi odmiennych kulturowo (np. pochodzących z innych krajów, z różnych środowisk), ułatwi przygotowanie do negocjacji warunków transakcji, będzie interweniował w skrajnie trudnych sytuacjach. Zdaniem autorki, istniej spora luka w kwestii możliwości współpracy specjalistów z psychologami w dziedzinie agrobiznesu, stąd podjęcie próby omówienia tego zagadnienia.
In the article the author has characterized different forms of psychological counseling in agribusiness after the Polish accession to the European Union. Psychology of organization and group interactions, psychology of work and management, psychology of marketing and advertising as well as social communication, counteracting stress and violence, economical, political and ecological psychology, coping with changes, solving problems in a creative way and intercultural psychology have been discussed. A few examples of some forms of cooperation between social psychologists and specialists in the field of agribusiness have been presented. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
265--270
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Blake R., Mouton L, The Managerial Grid III, Houston 1985.
- Hamer H., Rozwój przez wprowadzanie zmian, Veda, Warszawa 1998.
- Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R., Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
- Marody M., Gucwa-Leśny E. (red.), Podstawy życia społecznego w Polsce, Instytut Studiów Społecznych UW, Warszawa 1996.
- Obłój K., Mikroszkółka zarządzania, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994.
- Skarżyńska K., Ten drugi kapitał., „Gazeta Wyborcza", 17/18.03.2004.
- Stephan W.G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
- Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
- Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000123008094