PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 720 | 101--120
Tytuł artykułu

Euro - waluta wspólnego rynku. Koncepcja i proces realizacji

Autorzy
Warianty tytułu
The Euro - the Common Market Currency. Concept and Implementation Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We wstępie artykułu omówiono przesłanki i proces powstania unii gospodarczo-walutowej. W pierwszej części zaprezentowano koncepcję unii walutowej w postanowieniach traktatu z Maastricht. Następnie omówiono konstrukcję euro i czynniki je kształtujace. W zakończeniu przedstawiono korzyści i koszty wprowadzenia euro na obszarze wspólnego rynku
EN
The purpose of this article is to analyse the concept, premises and conditions for introducing a uniform, common currency - the Euro - in the European Market internal market. Due to the nature of the problem, the author applies a selective approach, which enables the discussion to focus on three groups of issues. The first is an analyst of the process of creating a currency union in the context of the rules and mechanisms governing the common internal market. The second group of issues is an analysis of the essence of the currency union as set out in the provisions of the Maastricht Treaty, the conditions of participation of EU Member States in the Euro zone, as well as its structure and the factors shaping it. The third part of the article includes an analysis of the consequences of introducing a uniform currency in 12 common market countries. The dimensions of macroeconomy, enterprises and households, as well as the international dimension, showing the role of the Euro as an international currency, constitute the platforms for this evaluation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
101--120
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • De Grauwe P., Unia walutowa. Funkcjonowanie i wyzwania, PWE, Warszawa 2003.
  • Euro. Pieniądz Wspólnej Europy, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Warszawa 2001.
  • Euro. Wspólna waluta, red. nauk. P. Temperton, Feiberg SJA, Warszawa 2001.
  • Hambura S., Muszyński M., Traktat o Unii Europejskiej z komentarzem, Studio Sto, Bielsko-Biała 2001.
  • Hambura S., Muszyński M., Traktat o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej z komentarzem, Studio Sto, Bielsko-Biała 2002.
  • Jakubiszyn K., Karski B., Rybińska D., Euro. Nowa waluta, Twigger, Warszawa 1999.
  • Komor M., Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Mortimer-Lee P., Czy Euroland może funkcjonować przy jednej stopie procentowej! [w:] Euro. Wspólna waluta, red. nauk. P. Temperton, Feiberg SJA, Warszawa 2001.
  • Oręziak L., Euro. Nowy pieniądz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Sznajder A., Euro a marketing w przedsiębiorstwie [w:] Euromarketing. Koncepcje, strategie, metody, red. nauk. J.W. Wiktor, A E w Krakowie, Kraków 1999.
  • Sznajder A., Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej, PWN, Warszawa 1999.
  • Tietz B., Euromarketing. Unternehmensstrategien für den Binnenmarkt, Verlag Moderne Industrie, Landsberg/Lech 1990.
  • Unia Europejska. Przygotowania Polski do członkostwa, red. nauk. E. Kawecka-Wyrzykowska i E. Synowiec, IKiCHZ, Warszawa 2001.
  • Wierzba R., Europejski Bank Centralny, Twigger, Warszawa 2003.
  • Żabińska J., Euro naszą walutą: preliminarz korzyści i zagrożeń [w:] Gospodarka w obliczu globalizacji. Przegląd wybranych zagadnień, red. K. Jędralska i L. Żabiński, PTE, Katowice 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000123629199

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.