PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 4 | 71--89
Tytuł artykułu

Subwencje i dotacje dla samorządu terytorialnego w polityce finansowej państwa

Warianty tytułu
Financial Transfers to Local Areas in Central Government Policy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zdaniem autorki, znaczenie subwencji i dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane jest stopniem decentralizacji finansów publicznych oraz funkcjami, jakie pełnić mają one w całym systemie finansowym państwa i samorządu. Decentralizacja finansów publicznych, przyznanie samorządowi terytorialnemu dużego zakresu dochodów własnych i ograniczenie subwencji z budżetu państwa prowadzi do pogłębiania się różnic w ich sytuacji finansowej, co wymusza wykorzystanie środków wyrównujących te różnice. Efektem jest centralizacja środków publicznych a następnie pojawienie się problemów charakterystycznych dla scentralizowanych systemów finansów publicznych. Autorka pisze, że wykorzystanie transferów z budżetu centralnego w polityce finansowej państwa uwarunkowane jest cyklami fiskalnymi, związanymi zarówno bezpośrednio z finansami lokalnymi, jak i problemami reformowania całego systemu finansów publicznych. Dodatkowo problemy te komplikuje fakt ich powiązania z procesami politycznymi.
EN
The paper deals with selected aspects of the issue of financial transfers to local governments from the central budget. The first part of the paper describes the basic types of transfers, their role and limitations in central government financial policy resulting from decentralization. Further on, the author discusses the conditions of subsidizing and co-financing local governments under fiscal and budgetary policies. Guziejewska also examines the rules and purposes of financial policy, including the policy of subsidizing, sources of local government revenue and the role of soft and hard budget constraints. The Polish financial transfer system places insufficient emphasis on the goals that individual transfers are supposed to serve, Guziejewska concludes. The system also overlooks the actual costs of services in local areas and makes limited use of the principle of co-financing. Moreover, the economic and social consequences of specific transfers and their political role are not always sufficiently analyzed. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
71--89
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Alesina A., Roubini N., Cohen G.D., [1997], Political cycles and the macroeconomy, The MIT Press.
  • Brender A., Drazen A., [2003 czerwiec], Where does the political budget cycle really come from, www.wcfia.harvard.edu
  • Brender A., Drazen A., [2005], Political budget cycles in new versus established democracies, "Journal of Monetary Economics" 52, Elsevier, s. 1271-1295.
  • Breton A., Fraschini A., [2004], Intergovernmental equalization grants: some fundamental principles, Department of Public Policy and Public Choice - POLIS, "Working paper" No. 42, www.polis.unipmn.it.pubbl
  • Drazen A., [2000], Political economy in macroeconomics, Princeton University Press.
  • Fedorowicz Z., [1998], Podstawy teorii finansów, Poltex, Warszawa.
  • Feld L., Goodspeed T.J., [2005], Discretionary grants and soft budget constrains in Switzerland, Workshop on fiscal federalism, Barcelona.
  • Glumińska-Pawlic J., [2003], Dochody jednostek samorządu terytorialnego de lege lata i de lege ferenda, [w:] System finansów samorządu terytorialnego, (red.) L. Patrzałek, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań-Wrocław.
  • Gonzales M., [1999], Political budget cycles and democracy: A multicountry analysis, working paper, Department of Economics, Princeton University.
  • Goodspeed T.J., [2002], Bailouts in a federation, "International Tax and Public Finance", No. 9.
  • Guziejewska B., [1997], Perspektywy funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce a doświadczenia Wielkiej Brytanii, [w:] Funkcjonowanie samorządu terytorialnego - Diagnozy i Perspektywy, (red.) S. Dolata, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  • Guziejewska B., [2003], Problemy klasyfikacji źródet finansowania samorządu terytorialnego, Samorząd Terytorialny, Wyd. "KiK" Konieczny i Kraszewski, Warszawa.
  • Guziejewska B., [2004], Podstawowe zalożenia subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w Polsce na tle konstrukcji teoretycznych, Samorząd Terytorialny, Wyd. "KiK" Konieczny i Kraszewski, Warszawa.
  • Guziejewska B., [2005], Racjonalizacja wydatków publicznych w świetle Programu Konwergencji 2004, [w:] Ekonomiczne i prawne problemy racjonalizacji wydatków publicznych, (red.) J. Głuchowski, A. Pomorska, J. Szołno-Koguc, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-- Skłodowskiej, Lublin.
  • Guziejewska B., [2006], Pionowa i pozioma nierównowaga fiskalna w warunkach polskiej decentralizacji, Samorząd Terytorialny, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Hall R.E., Taylor J.B., [1997], Makroekonomia. Teoria, Funkcjonowanie i Polityka, PWN, Warszawa.
  • Harasimowicz J., [1977], Finanse i prawo finansowe, Warszawa.
  • Informacja o skutkach obowiązywania Ustawy z 13.11.2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, [2004, 2005, 2006], Ministerstwo Finansów, Warszawa, www.mf.gov.pl
  • Inman R." [2003], Transfers and bailouts: Enforcing local fiscal discipline with lessons from US federalism, [w:] Fiscal decentralization and the challenge of hard budget constrains, (red.) J. Rodden, G. Eskelund, J. Litvack, Cambridge, MIT Press.
  • Kornberger-Sokolowska E., [2001], Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego, Wyd. Liber, Warszawa.
  • Kosikowski C., Ruśkowski E., (red.), [2003], Finanse publiczne i prawo finansowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Lane PR., [2003], The cyclical behaviour of fiscal policy: evidence from the OECD, "Journal of Public Economics" 87, Elsevier.
  • Musgrave R.A., Musgrave P.B., [1973], Public finance in theory and practice, McGraw-Hill Book Company, Fourth Edition.
  • Nowa Encyklopedia Powszechna PWN, [1996], tom IV, Warszawa.
  • Gates W.E., [1999], An essay on fiscal federalism, "Journal of Economic Literature", Vol. XXXVII.
  • OECD Economic Outlook, [2003], www.oecd.org
  • Orłowski W.M., [2004], Optymalna ścieżka do euro, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
  • Ostaszewski J. (red.), [2005], Finanse, Wyd. Difin, Warszawa.
  • Owsiak S., [2002], Podstawy nauki finansów, PWE, Warszawa.
  • Patrzałek L., [2006], Finanse samorządu terytorialnego, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Pomorska A., [1998], System dochodów gmin i potrzeba jego racjonalizacji, [w:] Podstawowe zagadnienia prawa finansowego i polityki finansowej w Polsce w latach 1989-1997, Księga Jubileuszowa prof. Leona Kurowskiego, (red.) E. Chojna-Duch, W. Goronowski, Warszawa.
  • Raich U., [2005 wrzesień], Fiscal determinants of empowerment, "Word Bank Policy Working Paper" 3705, www.econ.worldbank.org
  • Rosen H.S., [1999], Public Finance, FifthEdition, Irwin/Mc Graw-Hill.
  • Ruśkowski E., [2004], Finanse lokalne w dobie akcesji, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Samuelson PA., Nordhaus W.D., [1995], Ekonomia, PWN, Warszawa.
  • Schuknecht L., [1999], Fiscal policy cycles and the exchange rate regime in developing countries, "European Journal of Political Economy", Vol. 15, Elsevier.
  • Shah A., [1994], The reform of intergovernmental fiscal relations in developing and emerging market economies, World Bank, Washington, www.worldbank.org
  • Shah A., [2004], Lessons from international practices of international fiscal transfers, XVI Regional Seminar on Fiscal Policy, Santiago de Chile, www.worldbank.org
  • Sochacka-Krysiak H., [1993], Finanse lokalne, Poltex, Warszawa.
  • Stiglitz J.E., [2004], Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa.
  • Swianiewicz P, [2004], Finanse lokalne teoria i praktyka, Municipium S.A., Warszawa.
  • Tufte E., [1997], Political control of the economy, Princeton NJ, Princeton University Press.
  • Vigneault M., [2005], Intergovernmental fiscal relations and the soft budget constraint problem, "Working Paper" 2, IIGR, Queen's University, www.iigr.ca/pdf/publications
  • Von Hagen J., Dahlberg M., [2002], Swedish local government: is there a bailout problem?, Project on fiscal federalism in Sweden, Center for Business and Policy Studies.
  • Wildasin D.E., [1996], Comments on fiscal federalism and decentralization: A review of some efficiency and macroeconomics aspects, [w:] Annual World Bank Conference on Development Economics, (red.) M. Bruno, B. Plescovic, Bank Światowy, Waszyngton.
  • Wildasin D.E., [1997 sierpień], Externalities and bailouts: Hard and soft budget constraints in intergovernmental fiscal relations, Policy Research Department of the World Bank, www.worldbank.org
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000123660620

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.