PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 11 | nr 1077 | 154--175
Tytuł artykułu

Czy internet jest szansą na powrót do demokracji bezpośredniej?

Autorzy
Warianty tytułu
Is Internet a Chance of Getting Back to Direct Democracy?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ukazanie zmian zachodzących w sferze politycznej. Przedstawiono pojęcie demokracji oraz jej wady. Spróbowano również odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule publikacji- czy rzeczywiście jest możliwy powrót do demokracji bezpośredniej za pomocą Internetu?
EN
The article shows changes, that can appear in the political field as a result of Internets development. The author tries to answer the question: „Is it possible to get back to direct democracy?". The first part of the publication contains general characteristics of democracy as a form of exercising authority. There are also mentioned main disadvantages of direct democracy, such as: domination of majority, bureaucracy, possibility of manipulating electors by sociology and lack of responsibility by politician's decisions. In the further part the author describes the role of Internet in getting back to direct democracy. He presents the point of e-democracy which applies computer science in the political area. He also indicates some problems connected with implementation of direct democracy in the nowadays world, such as data security during elections by Internet or aversion of some part of society to modern technologies. In the last part of the article the author judges the chance of implementing e-democracy today and indicates tasks that should be done to make this process possible. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Balcerowicz L., Wolność i rozwój, Kraków 1995.
  • Browning G., Elektroniczna demokracja. Wybory w Internecie, Mikom, Warszawa 1997.
  • Burzyński A., E-referendum, www.egov.pl/publikacje.
  • Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wyd. Rebis, Poznań 2003.
  • Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1998.
  • Cosic D., Jugonostalgia, "Wprost", 17 listopada 2002.
  • Czosnyka K., E-government. Możliwości i bariery rozwoju elektronicznej administracji publicznej w Polsce, Warszawa 2001 (niepublikowana praca magisterska).
  • Drucker P., Społeczeństwo postkapitalistyczne, PWN, Warszawa 1999.
  • Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne. Szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999.
  • Handy Ch., Głód ducha, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1999.
  • Huntington S.P., Trzecia fala demokratyzacji, PWN, Warszawa 1995.
  • Jakubowicz K., Polskie media między polityką a rynkiem, [w:] J. Keane, Media a demokracja, Aneks. Londyn 1992.
  • Juszczyk S., Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2002.
  • Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Wyd. Trio, Warszawa 2002.
  • Kowalczyk M., Strażnicy wolności, "Wprost", 17 listopada 2002.
  • Kozielecki J., Psychologiczna teoria decyzji, PWN, Warszawa 1977.
  • Kozielecki J., Konflikt, teoria gier i psychologia. Warszawa 1970.
  • Kozielecki J., O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne, PWN, Warszawa 1988.
  • Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wyd. Żak, Warszawa 1995.
  • Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Warszawa 2000.
  • Manifest, www.eluetrain.com Koniec ery tradycyjnego biznesu? WIG-PRESS, Warszawa 2000.
  • Marczewska-Rytko M., Demokracja bezpośrednia w teorii i praktyce politycznej, Wyd. UMCS, Lublin 2001.
  • Maritain J., Człowiek i państwo, Wyd. Znak, Kraków 1993.
  • Mazur M., Marketing polityczny, PWN, Warszawa 2002.
  • Parkinson C.N., Prawo Parkinsona, czyli w pogoni za postępem, Wyd. Bart, Warszawa 2001.
  • Piontek A., Nowe media a rozumienie komunikowania masowego, [w:] J. Sobczak (red.), Media a polityka, Oficyna Wyd. Likon, Poznań-Września 2001.
  • Stępińska A., Reklama polityczna w środkach społecznego przekazu, Warszawa 2000.
  • Sullivan-Trainor M., Infostrada, Oficyna Wyd. README, Warszawa 1995.
  • Tyszka T., Psychologia zachowań ekonomicznych, Warszawa 1997.
  • Władza i obywatel w społeczeństwie informacyjnym, Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji, Warszawa 1999, seminarium.
  • Zasępa T., Internet. Fenomen społeczeństwa informacyjnego, Edycja św. Pawła, Częstochowa 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000123746456

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.