PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 6 | 805--821
Tytuł artykułu

Zwrot z inwestowania w wyższe wykształcenie

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pierwszej części pracy przeanalizowano strukturę zatrudnienia w Polsce w 2000 r. Pokazano, że występują stosunkowo duże rozpiętości dochodowe między osobami o wysokich kwalifikacjach a niewykształconymi oraz wewnątrz tych grup. Potwierdzono występowanie zjawiska dyskryminacji płacowej kobiet na rynku pracy. Zaobserwowano wśród starszych osób o niskich kwalifikacjach większą skłonność do wcześniejszego kończenia aktywności zawodowej. W dalszej części opisano wyniki oszacowania modelu płacy. Główne rezultaty modelu są zgodne z wynikami podobnych badań przeprowadzonych w innych krajach. Zaobserwowano, że płaca rośnie wraz z wiekiem, czyli w miarę zdobywania doświadczenia zawodowego. Osoby z wyższym wykształceniem cieszą się szybszym wzrostem piać i ich wolniejszym spadkiem u schyłku kariery zawodowej. Mają one przeciętnie o 30% wyższe zarobki, dzięki czemu mimo późniejszego wejścia na rynek pracy w ciągu całego życia osiągają wyższe dochody. Jest to wynik podobny do analogicznych badań przeprowadzonych w innych krajach. W końcowej części pracy omówiono rezultaty przeprowadzonej symulacji. Potraktowano studia wyższe jako inwestycje i przeanalizowano dwa scenariusze spłaty kredytu ją finansującego. Pokazano, że przy niskim poziomie stopy procentowej inwestycja w wyższe wykształcenie zwraca się po 12-15 latach. Jest to okres dwa razy dłuższy niż w Europie Zachodniej i Ameryce.
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
805--821
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Accmoglu D., Angrist J., How Large Are the Social Returns to Education? Evidence From Compulsory Schooling Laws, "NBER Working Paper" 1999, nr 7444.
  • Ashenfelter O., Estimating the Effect of Training Programs on Earning, "The Review of Economics and Statistics" 1978, vol. 60, nr 1.
  • Bar-Or Y., Burbidge J., Magec L., Robb A., The Wage Premium to a University Education in Canada 1971-1991, "Journal of Labor Economics" 1995, vol. 13, nr 4.
  • Becker G., Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa 1990.
  • Brunello G., Coni S., Lucifora C., The Returns to Education in Italy: A New Look at the Evidence" , "IZA Working Paper" 2000, nr 130.
  • Blundell R., Dearden L., Sianesi B., Estimating the Return to Education: Models, Methods and Results, "IPS Working Paper" 2001, nr 19.
  • Card D., The Casual Efect of Education on Earnings, w: Handbook of Labour Economics, O. Ashenfelter, D. Card eds. North Holland 1999.
  • Card D., Estimating the Return to Schooling: Progress on Some Present Econometric Problems, "NBER Working Paper" 2000, nr 7769.
  • Card D., Di Nardo J., Skill-Biased Technological Change and Rising Wage Inequality: Some Problems and Puzzels, "Journal of Labour Economy" 2002, vol. 20, nr 4.
  • Harmon C., Oosterbeek H., Walker I., The Returns to Education: A Review of Evidence, Center for Economics of Education, London 2002.
  • Heckman J.J., Shadow Prices, Market Wages and Labour Supply, "Econometrica" 1974, vol. 42, nr 1.
  • Heckman J.J., Sample Selection Bias as a Specification Error, "Econometrica" 1979, vol. 47, nr 1.
  • Mincer J., Schooling. Experience and Earning, Columbia University Press, New York 1974.
  • Neumark D., Taubmann P., Why do Wage Profiles Slope Upward? Test of the General Human Capital Model, "Journal of Labor Economics" 1995, vol. 13, nr 4.
  • Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2000, GUS, Warszawa 2001.
  • Szkoły wyższe i ich finanse w 2000 roku, GUS, Warszawa 2001.
  • Warunki życia ludności w 2000 roku, GUS, Warszawa 2001.
  • Willis R.J., Rosen S., Education and Self Selection, "Journal of Political Economy 1979, vol. 98, nr 5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000126324726

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.