PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 35 | nr 91 | 29--49
Tytuł artykułu

Zarządzanie zyskiem w warunkach globalizujących się rynków kapitałowych - motywy, techniki i sposoby identyfikowania

Warianty tytułu
Earnings management in globalizing capital markets - incentives and ways of detection
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wraz z globalizacją rynków kapitałowych świat finansów coraz bardziej domaga się wspólnego języka rachunkowości, który będzie funkcjonował ponad granicami państw. Globalizacja zmusza do zapewnienia większej stabilności na rynkach kapitałowych. Szczególnie ważnym zagadnieniem jest zwiększenie rzetelnej i prawdziwej prezentacji wyników finansowych i pozycji finansowej przedsiębiorstwa, które są podstawą podejmowania przez potencjalnych inwestorów decyzji racjonalnych ekonomicznie. Należy jednak pamiętać, że „wynik finansowy" przedstawiony przez firmę w sprawozdaniach jest rezultatem specyficznych procedur rachunkowych, które w związku z możliwością dokonywania przez przedsiębiorstwo wyboru określonych metod rachunkowości i wskutek dużej giętkości przepisów rachunkowości może zawierać dużą dozę subiektywizmu i własnego osądu na wielu etapach. Standardy rachunkowości pozostawiają jednak twórcom sprawozdań rachunkowości również pewien zakres własnego osądu przy wyborze metody najlepiej odzwierciedlającej działalność przedsiębiorstwa, a to może prowadzić do „kreowania" rachunkowości. Możliwość wyboru metod rachunkowości może być wykorzystywana w sposób konstruktywny, dla lepszego odzwierciedlenia rzeczywistej sytuacji w przedsiębiorstwie, alternatywnie jednak wyniki przedsiębiorstwa mogą być zarządzane oportunistycznie, w interesie własnym kierujących, w celu wprowadzenia w błąd użytkowników sprawozdań finansowych. Celem artykułu jest naświetlenie zjawiska zarządzania zyskiem, zdefiniowanie tego pojęcia, nakreślenie bodźców popychających menedżerów do modyfikowania wyników przedsiębiorstw przez nich zarządzanych oraz omówienie możliwości wykrycia zjawiska zarządzania zyskiem. Zaprezentowano w skrócie przegląd modeli wykorzystywanych w badaniach nad zarządzaniem wynikami oraz przegląd empirycznych badań z naświetleniem kierunków dalszych poszukiwań. (abstrakt oryginalny)
EN
As the economic globalization leads to integration of capital markets international investors need financial information that is understandable and believable to all and the increase in the transparency of financial reporting worldwide is a big challenge. Earnings, as a summary measure of firms' performance, attract a wide interest from firms' stakeholders, from potential investors and all other users of financial information that are interested in judging the financial standing of the company. However earnings are the output of the specific accounting processes that due to managerial flexibility and accounting choices include important judgment on many steps of these processes. The rules on accounting give the opportunity for managers to choose the accounting methods in order to present earnings of the company in the favorable way. The flexibility of these rules may also lead to voluntary or non-voluntary manipulations of the final outcome of the company. Accounting standards allow exercising some judgment on the financial reporting and this creates opportunities for earnings management. All this may be used constructively, with the goal of better presentation of the real financial situation of a company and in order to signal management's private information about future prospects of the firm. Alternatively however earnings may be managed opportunistically in executives' self interest in order to mislead financial statement users. The aim of this publication is to highlight the issue of earnings management: definition of the concept, main incentives for its use and indication of the ways of detecting it. The review of main models used in research on earnings management and examples of empirical research are also presented. Some directions for further research are proposed. (original abstract)
Rocznik
Tom
35
Numer
Strony
29--49
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Barth M. E., Elliott J.A., Finn M. W. (1998), Market Rewards Associated with Increasing Earnings Patterns, Working Paper Series.
  • [2] Booth G. G., Kallunki J.P., Martikainen T. (1996), Earnings News and the Behaviour of Different Types of Traders in the Finnish Stock Market, Working paper.
  • [3] Burgstahler D., Dichey I. (1997), Earnings Management to Avoid Earnings Decreases and Losses, „Journal of Accounting and Economics", Nr 24, s. 99-126.
  • [4] Burgstahler D., Eames M. (1998), Management of earnings and analysts forecast, Unpublished working paper, University of Washington.
  • [5] Cahan S. (1992), The effects of antitrust investigation on discretionary accruals: A refined test of the political cost hypothesis, „Accounting Review" Nr 67, s. 77-95.
  • [6] Christodoulou D. (2001), Detecting Earnings Management in Greece, An analytical Literature Review and Some Preliminary Results, „Harmonia Research Workshop", Madrid, June 13-16.
  • [7] Daske H., (2002), The Distributionn of Earnings Relative to Targets in the European Union, Paper presented on the EAA Annual Congress in Copenhagen.
  • [8] DeAngelo L., (1986), Accounting Numbers as Market Valuation Substitutes; A Study of Management Buyouts of Public Stockholders, „The Accounting Review".
  • [9] Dechow P., Skinner D. (2000), Earnings management: reconsiling the views of accounting academics, practitioners, and regulators, „Accounting Horizons", Nr 14 (2), s. 235-250.
  • [10] Dechow P., Sloan R.G., Sweeney A. P. (1995), Detecting Earnings Management, „The Accounting Review", Vol. 70, No. 2, April, pp 133-168.
  • [11] DeFond M., Jiambalvo J. (1994), Debt covenant violation and manipulation of accruals: Accounting choice in troubled companies, „Journal of Accounting and Economics" Nr 17, s. 145-176.
  • [12] Fijałkowska J., Ferreira L. (2004), Accounting Earnings Management - How to Detect an Important Phenomenon in Globalized Capital Markets, „Journals Luso-Espanhals de Gestao Cientifica", Ponta Delgada.
  • [13] Gaver J., Gaver K., Austin J. (1995), Additional evidence on bonus plans and income management, „Journal of Accounting and Economics", Nr 19, s. 3-28.
  • [14] Guidry F., Leone A., Rock S. (1998), Earnings-based bonus plans and earnings management by business unit managers, „Journal of Accounting and Economics".
  • [15] Healy P. (1985), The effect of bonus schemes on accounting decisions, „Journal of Accounting and Economics",-Nr 7, 85-107.
  • [16] Healy P., Palepu K.G. (1993), The effect of firms' financial disclosure policies on stock prices, „Accounting Horizons", Nr 7, s. 1—11.
  • [17] Healy P., Wanien J. (1999), A review of the earnings management literature and its implications for standard setting, „Accounting Horizons", Nr 13 (14), s. 365-383.
  • [18] Holtausen R.W., Lacker D., Sloan R. (1995), Annual bonus schemes and the manipulation of earnings, „Journal of Accounting and Economics", Nr 19, s. 29-74.
  • [19] Holthausen R.W. (1990), Accounting method choice: opportunistic behaviour, efficient contracting and Information perspective, „Journal of Accounting and Economics", Nr 12, s. 207-218.
  • [20] Jaruga A., Fijałkowska J., Ferreira L., Papa R. (2004), Polish Capital Market and Earnings Management: Evidence from Warsaw Stock Exchange, presented on the 27th European Accounting Association Congress in Prague.
  • [21] Jones J., (1991), Earnings Management during Import Relief Investigation, „Journal of Accounting Research", Nr 29, s. 193-228.
  • [22] Kallunki J.P., Martikainen M. (2003), Earnings management as a predictor of future profibility of Finnish firms, „European Accounting Review", Nr 12:2, s. 311-325.
  • [23] Learn to Play the Earnings Game and Wall Street will Love You, (1997), „Fortune", March 31, s. 77-80.
  • [24] Leuz C., Nanda D., Wysoki P. (2001), The Economic and Legal Determinants of Earnings Management, paper presented on the XXIV Congress of EAA, Athens.
  • [25] Leuz C., Nanda D., Wysoki P. (2002), Investors Protection and Earnings Management: An International Comparison, „Sloan Working Paper", MIT Sloan School of Management, September.
  • [26] Lies, Damned Lies, and Management Earnings, (1999), „Fortune", August 2, s. 74-92.
  • [27] Misreporting Results, (1998), CFO, December, s. 36-48.
  • [28] Myers L.A., Skinner D. (1999), Earnings Momentum and Earnings Management, „Working Paper", University of Michigan.
  • [29] Patterson R. (2002), Compendium of Accounting & Finance in Polish & English, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa.
  • [30] Peasnell K.V., Pope P.F., Young S. (2000), Detecting Earnings Management Using Cross-Sectional Abnormal Accrual Models, „Accounting and Business Review", Vol. 30, No. 4, s. 313-326.
  • [31] Perry S., Williams T. (1994), Earnings management preceding management buy-out offers, „Journal of Accounting and Economics", Nr 18, s. 157-180.
  • [32] SEC Claims Profit Management, (1999), Wall Street Journal, April 7, p. Cl.
  • [33] Shipper K„ (1989), Commentary on earnings management, „Accounting Horizons", Nr 3, s. 91-102.
  • [34] Subramanyam K.R. (1996), The Pricing of the Discretionary Accruals, „Journal of Accounting and Economics", Nr 22, s. 249-281.
  • [35] Watts i Zimmerman (1986), Positive accounting theory, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • [36] Wąsowski W. (2005), Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych, Diffin, Warszawa.
  • [37] Wójtowicz, P., Wykrywanie malowania zysków dokonywanego w celu unikania strat, (2005), Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, Nr 30 (86).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000128545744

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.