PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 722 | 87--101
Tytuł artykułu

Filozoficzne znaczenie koncepcji acedii u Ewagriusza z Pontu

Autorzy
Warianty tytułu
The Philosophical Meaning of the Concept of Acedia in Evagrius Ponticus
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest, po pierwsze przyjrzenie się koncepcji Ewagriusza, w takich granicach w jakich jest ona prezentowana. Po drugie zaś, rozważenie filozoficznej interpretacji acedii, oraz umiejscowienie jej w kontekście filozoficznym i ocena jej znaczenia dla pewnych rozważań z perspektywy filozofii człowieka lub wartości.
EN
Evagrius Ponticus was a recluse living in the fourth century. For the purposes of ascetical practice, he described eight demons of evil - eight evil thoughts that possess the monk and lead him on a path of evil. Among these demons is acedia; this concept may be translated as ennui, sloth or idleness. This article is an attempt to respond to the question whether the analyses of Evagrius can be treated as philosophical texts and whether the monk's descriptions be useful in philosophical research into boredom. His ascetical writings reveal that acedia is described with an almost phenomenological insight, while his analyses of the experiences accompanying acedia are similar to research into consciousness and its acts that occurred many centuries later. However, attempts to translate the descriptions of acedia into contemporary philosophical language, and to understand the essence of this "demon" that hides behind yarious symptoms, is fraught with difficulties. In this article, the author devotes attention to these issues as well as to a presentation of the phenomenon of acedia itself. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
87--101
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Baranowski B., Kultura ludowa XVII i XVIII wieku na ziemiach Polski Środkowej, Łódź 1971, s. 199.
  • Bunge G. OSB, Ojcostwo duchowe [w:] tegoż, dz. Cyt., s. 309-403.
  • Bunge G., OSB, Ewagriusz z Pontu – mistrz zycia duchowego, tłum. J. Bednarek, A. Jastrzębski OMI, A. Ziernicki, Kraków 1998.
  • Druga Księga Starców. Verba Seniorum, tłum. M. Kozera, Kraków 1996.
  • Evidokimov P., Prawosławie, tłum. J. Klinger, Warszawa 1964, s. 99-103.
  • Ewagriusz z Pontu, O różnych rodzajach złych myśli [w:] tegoż, Pisma ascetyczne, tłum. K. Bielawski, M. Grzelak, E. Kędziorek, L. Nieścior OMI, A. Ziernicki, Kraków 1998, t. 1, s. 331-333.
  • Pierwsza Ksiega Starców. Gerontikon, tłum. M. Borkowska OSB, Kraków 1999.
  • Węcławski T,., Nuda wieczna? [w:] Nuda w kulturze, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, Poznań 1999, s. 13.
  • Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994, s. 41-44.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000129269742

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.