PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1080 Rachunkowość zarządcza i controlling a strategie przedsiębiorstw i instytucji | 57--67
Tytuł artykułu

Znaczenie strategicznej karty wyników w controllingu procesów

Warianty tytułu
The Sence of the Balanced Scorecard in Process Controlling
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rosnące znaczenie strategicznej karty wyników (BSC - balanced scorecard), jest wynikiem ograniczeń dotychczas stosowanych systemów pomiaru materialnych i niematerialnych procesów pracy w nowoczesnym przedsiębiorstwie, a także zmiany organizacji funkcjonalnej na procesową, z konieczności zmian w samym systemie controllingu i poszukiwania adekwatnych instrumentów wspierających menadżerów w pełnieniu ich funkcji. Według autorki, narzędziem o szczególnym znaczeniu dla większości przedsiębiorstw, chcących zapewnić sobie efektywność, jest strategiczna karta wyników, obejmująca strategię całej organizacji i pozwalająca przełożyć ją na działania operatywne. Dzięki temu controlling procesów, odzwierciedlający wszystkie procesy łańcucha tworzenia wartości, zyskuje silne instrumentalne wsparcie.
EN
At the present the meaning of BSC is still increasing. There are many reasons of this situation. One of the most important think is change in the business orientation. Enterprises focus their energy around clients and their needs. The human, client is in the middle of all company's activities. It causes, that now the right suitable business orientation is the business process orientation. Through the business process orientation and using the right tools companies can achieve the competitive advantage. Important and useful tool for managers, which they can use in process controlling, it seems to be the BSC. The managers can use it in their enterprises directly and fit it to the organization's needs or they can use another framework being better suitable to the company's strategy. After choosing the framework, the company should select the suitable measures to each process. Only the permanently process controlling based on the defined measures from for example BSC can supply to managers and the process's owners the whole of needed data to take the right decision in the right time. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Arveson P., Background and History of Measurement-Based Management, Balanced Scorecard Institute, Washington DC 1998.
  • Booth R., Process Mapping, "Management Accounting" marzec 1995.
  • Davig W., Elbert N., Brown S., Implementing a Strategic Planning Model for Small Manufacturing Firms: An Adaptation of the Balanced Scorecard, "S.A.M. Advanced Management Journal" zima 2004.
  • Gałkowski L, Zarządzanie procesami przedsiębiorstwa w systemach informatycznych, Departament Doradztwa i Usług Informatycznych, HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Balance without Profit, "Financial Management" styczeń 2001.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna Karta Wyników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Kister A., Zarządzanie procesowe i TQM jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa, [w:] Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy, red. E. Skrzypek, Materiały z VII Międzynarodowej Konferencji Naukowej, SUCCESS 2004, tom II, Kazimierz Dolny 2004.
  • Lawson R., Stratton W., Hatch T., Organizing the Implementation, "CMA Management" listopad 2003.
  • Lawson R., Stratton W., Hatch T., The Tactical Advantage, "CMA Management" sierpień/wrzesień 2003.
  • McCormack K., Johnson B., Business Process Orientation, Supply Chain Management, and the e-Corporation, "HE Solutions" październik 2001.
  • McKnight R., Kosansky A., Piermarini J., The Social Side of the Supply Chain, "Industrial Engineer" luty 2004.
  • Miyake D., Beyond the Number, "Intelligent Enterprise" lipiec 2002.
  • Polak A., Odpowiedzialność personelu w procesach, wyd. trzecie z dnia 11.06.2003r., www.wszif.edu.pl.
  • Skrzypek E., Miejsce zasobów niematerialnych w kształtowaniu wartości przedsiębiorstwa, [w:] Wpływ zasobów niematerialnych na wartość firmy, red. E. Skrzypek, Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Naukowej, VALUE 2003, Kazimierz Dolny 2003.
  • Tkaczyk S., Skucha M., Zastosowanie metody BSC i modelu doskonałości EFQM do doskonalenia procesu zarządzania organizacją, [w:] Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy, red. E. Skrzypek, Materiały z VII Międzynarodowej Konferencji Naukowej, SUCCESS 2004, tom I, Kazimierz Dolny 2004.
  • Weinstein LB., Castellano J.F., Scorecard Suppor, "CMA Management" kwiecień 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000130443570

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.