PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1080 Rachunkowość zarządcza i controlling a strategie przedsiębiorstw i instytucji | 250--258
Tytuł artykułu

Strategiczny wymiar rachunku kosztów docelowych

Warianty tytułu
Strategic Dimension of Target Costing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
System rachunku kosztów docelowych jest użytecznym narzędziem wspierającym zarządzanie strategiczne. Można uznać target costing za instrument strategicznej rachunkowości zarządczej, jeśli przyjąć, że podstawowym jej zadaniem jest wspomaganie procesu zarządzania strategicznego zarówno w planowaniu, jaki i we wdrażaniu strategii i kontroli jej realizacji. Autor rozpoczął od przedstawienia istoty rachunku kosztów docelowych i kalkulacji kosztów docelowych, zasadniczą część artykułu poświęcając strategicznemu aspektowi rachunku kosztów docelowych.
EN
The progressing globalisation made the economic environment unstable and unpredictable. Consequently, the amount of data needed to take right decisions in the global market increased significantly. Companies, in order to survive in a very fierce competition and remain profitable, became market and customer oriented. They were forced to look for innovative solutions such as strategic management and target cost management. This article explores strategic traits of target costing. The purpose of this paper is to show that target costing may be successfully used as strategic management tool for attaining and sustaining the strategic advantage. The very essence of target costing as cost calculation process and management system is presented. Long term (life cycle) planning, strategic product characteristics, strategic survival triplet and value chain analysis are described as the proofs of strategic dimension of target costing. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Banham R., Off Target?, "CFO Magazine" maj 2000.
  • Brausch J., Target Costing for Profit Enhancement, "Management Accounting (NAA)" listopad 1994.
  • Cooper R., When Lean Enterprises Collide. Competing through Confrontation, Harvard Business School Press, Boston 1995.
  • Cooper R., Slagmulder R., Target Costing and Value Engineering, Productivity Press, Portland, Oregon 1997.
  • Cooper R., Slagmulder R., Develop Profitable New Products with Target Costing, "Sloan Management Review" 1999, nr 4(40).
  • Freeman T., Transforming Cost Management into a Strategic Weapon, CAM-I 1998, http://www.cam-i.org/columns/transfonning.pdf.
  • Horváth P., Target Costing: A State-of-the Art Review, A CAM-I Research Project, IPS International Ltd., Bedford (UK) 1993.
  • Johnson G., Scholes K., Exploring Corporate Strategy, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1984.
  • Kaplan R.S., Cooper R., Zarządzanie kosztami i efektywnością, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Kato Y., Target Costing Support Systems: Lessons from Leading Japanese Companies, "Management Accounting Research" 1993, nr4(40).
  • Player S., Hitting the Profitability Bull's Eye, "Controller Magazine" lipiec 1997.
  • Porter M.E., Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York 1985.
  • Porter M.E., What Is Strategy?, "Harvard Business Review" 1996, nr 11-12.
  • Sobańska I., Rachunek kosztów celu (target costing) w strategicznym zarządzaniu kosztami, Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej, t. 45, SKwP, Warszawa 1998.
  • Sobańska I., Współczesne systemy rachunku kosztów i metody zarządzania kosztami, [w:] Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, red. I. Sobańska, C.H. Beck, Warszawa 2003.
  • Sojak S., Jóźwiak H., Rachunek kosztów docelowych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Szychta A., Rozwój i uwarunkowania implementacji systemu kosztów docelowych, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, t. 12 (68), SKwP, Warszawa 2003.
  • Zasztowt P., Ustalanie cen według zasad rachunku kosztów docelowych, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, t. 7 (63), SKwP, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000133059997

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.