PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 1 | 29--36
Tytuł artykułu

Marketingowa koncepcja ceny na rynku mieszkaniowym

Autorzy
Warianty tytułu
Pricing Concept and Context in Real Estate Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Domy i mieszkania należą do najdroższych produktów nabywanych przez konsumentów. Ceny nieruchomości mieszkaniowych w Polsce rozwarstwiają się: rosną w prężnie rozwijających się aglomeracjach, pozostają na niezmienionym poziomie lub spadają w mniejszych miastach, szczególnie na obszarach dotkniętych regresem gospodarczym. Zaostrza się konkurencja między producentami oferującymi nowe domy i mieszkania, czyli firmami deweloperskimi, spółdzielniami, pośrednikami i inwestorami indywidualnymi. Cena jest dla nabywcy nieruchomości mieszkaniowej jednym z najważniejszych kryteriów wyboru produktu, dla producenta zaś czynnikiem określającym efekty jego działalności. Konsumenci są gotowi zaakceptować proponowaną cenę domu lub mieszkania, jeśli produkt zaspokaja ich potrzeby w sensie materialnym oraz emocjonalnym i dodatkowo oferuje wartości w postaci satysfakcjonującej komunikacji w trakcie transakcji. Podmioty oferujące nieruchomości mieszkaniowe (najczęściej deweloperzy) w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej coraz częściej przyjmują orientację marketingową, realizują zamierzoną strategię marketingową i wdrażają w praktyce kombinację powiązanych ze sobą instrumentów marketingu, obejmujących również kształtowanie ceny. (abstrakt oryginalny)
EN
Flats and houses are for customers the most expensive products they buy. Their price is the most important factor and determinant in consumer decision making process. Customers are ready to accept even high price, if they recognize functional and additional emotional value, the product can offer. Consumers' behavior in flat building market also depends on developers' marketing strategy including marketing concept of pricing as well. There are two groups of factors (external and internal) that influence pricing decisions. It is important to identify them in flat building market, because they have the specific nature determined here, first of all, by the complicated features of the product, its relatively high price and specific market segmentation. We can list and describe the internal organizational forces that influence pricing decisions: product (house or apartment) features, different types of costs (fixed and variable) contributing to the pricing decisions, long-term and short-term organizational objectives. External factors having influence on the pricing decisions are strictly connected with the demand, consumer's preferences, the number and the size of competitors within the flat building market. In Poland the demand is high and it"s still rising, the supply, in opposite, is limited by bureaucracy, lack of capital and lack of sites for new development, especially in towns. The serious competitor for developers is the aftermarket, where many flats and houses have good location and attractive architecture. Summarizing, we can say, that in flat building market the most decisive factors influencing pricing are high costs of product, the level of demand and consumers' preferences. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
29--36
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • S. Kaczmarczyk, R. Pałgan, Marketing w przedsiębiorstwie. Ujęcie zarządcze i systemowe z przykładami. ODDK, Gdańsk 2005, s. 205-206.
  • J. Rokita, Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005, s. 28-29.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000134260781

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.