PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 20 | 24--34
Tytuł artykułu

Platformy handlu elektronicznego z perspektywy prawa antymonopolowego Wspólnoty Europejskiej

Warianty tytułu
The E-Trade Platforms from the Perspective of the European Community Antimonopoly Law
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój handlu elektronicznego ma wiele zalet i przynosi korzyści zarówno konsumentom, jak i producentom: poszerza zakres dostępnych dóbr i usług, pozwala na dotarcie do nowych rynków zbytu, daje możliwość dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb odbiorców, obniża koszty transakcyjne. Autor zwraca uwagę, że handel elektroniczny nie jest jednak zjawiskiem jednoznacznie pozytywnym. Może naruszać zasady prawa antymonopolowego.
EN
The antimonopoly law of the European Community is targeted at creating the system ensuring unhindered competition on the domestic market (Art. 3g of the Treaty establishing the European Community). At the same time, according to the Art. 3c of the Treaty, the domestic market should characterise total reduction of all obstacles hindering free flows of goods, people, services and capital between the Member States. The phenomenon facilitating a growth in competition and effective allocation of the resources on the EU internal market is development of e-trade. The use of the Internet in trade relations widens the range of the available goods and services, allows access to new markets and adjustment of the trade offer to the needs of the individualised customers. The Internet also facilitates obtaining information concerning the market offer, as well as communication between contractors, which results in a decrease of transactional costs. However, the phenomenon of e-trade development is ambiguous. It is related to economic advantages such as: increasing market clarity allowing contacts of larger number of contractors, shortening duration and lowering costs of finding an adequate contractor, and more effective functioning of the supply chain. Nevertheless, e-trade may break the rule of the EU antimonopoly law. Therefore, in the light of the e-trade growing significance, some questions are justified. Firstly, whether it generates the phenomena and problems qualitatively new from the point of view of the antimonopoly analysis; and secondly, whether the hitherto regulations of the EU antimonopoly law constructed and developed for decades for traditional forms of trade relations effectively identify and solve possible problems. The Author answers this question using the decisions of the European Commission consenting to establishing e-trade platforms by the employers, and administrative documents of the European Commission allowing the employers cooperation via these platforms. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
24--34
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Commission approves the Volbroker.com electronic brokerage joint venture between six major banks, Commission Press Release IP/00/896, 31 lipca 2000.
  • Commission clears the creation of Eutilia and Endorsia electronic marketplaces, Commission Press Release IP/01/1775, 10 grudnia 2001.
  • Commission Staff Working Paper on B2B Internet trading platforms: opportunities and barriers for SMEs - a first assessment, SEC (2002) 1217, Brussels, 11 listopada 2002.
  • Communication from the Commission to the Council, the European Parliament and the European Economic and Social Committee “Enhancing Trust and Confidence in Business-to-Business Electronic Markets” s. 6, COM (2004) 479 final, Brussels, 14 lipca 2004.
  • Lücking J., B2B E-Marketplaces: A new challenge to ExistingCompetition law Rules?, Conference Competition Law and the New Economy, University of Leicester, 12-13 1ipca 2001.
  • Monti M., Competition In the New Economy, 10th International Conference on Competition, Bundeskartelsamt, Berlin 21 maja 2001.
  • Obwieszczenie Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów wspólnotowego prawa konkurencji (97/C 372/03).
  • Orzeczenie w sprawie C-7/97 Oscar Bronner GmbH & Co. KG v Mediaprint Zeitungs- und Zeitschriftenverlag GmbH.
  • Orzeczenie w sprawie Sea Containers Ltd/Stena Sealink Dz. Urz. WE 1994, L55/52.
  • Orzeczenie w sprawie T-374/94 European Night Services v. KE, London-European Sabena, Dz. Urz. WE 1988, L317/47.
  • Rozporządzenie 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji.
  • Rozporządzenie Rady (EWG) nr 4064/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE nr L 257/13, 1990).
  • Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L024, 29/01/2004).
  • Schaub A., Kartellrechtliche Probleme des elektronischen Marktplatzes aus Sicht der EU-Kommission, XXXIV FIW Symposium, Innsbruck 2001.
  • Sprawa 27/76 United Brands v. KE, Zb. Orz. 1978
  • Sprawa 322/81 NV Nederlendische Banden-Industrie Michelin v. KE, Zb. Orz. 1983
  • Sprawa 38.866 - Volbroker (Deutsche Bank/UBS/Goldman Sachs/Citibank/JP Morgan/Natwest).
  • Sprawa 7/73 Istituto Chemioterapico Italiano and Commercial Solvents v. KE, Zb. Orz. 1974.
  • Sprawa 85/76 Hoffmann-La Roche Co AG v. KE, Zb. Orz. 1979.
  • Sprawa M.169 - UTC/Honeywell/i2/MyAircraft.com.
  • Sprawa M.2027 - Deutsche Bank/SAP.
  • Sprawa M.2075 - Newhouse/Jupiter/Scudder/M&G/JV.
  • Sprawa M.2138 - SAP/Siemens/JV.
  • Sprawa M.2374 - Telenor/ErgoGroup/DNB/Accenture/JV.
  • Sprawa M.2398 – Linde/Jungheinrich/JV.
  • Sprawa M.2747 - Ondeo/Thames Water/Water Portal.
  • Whish R., Competition Law, Fifth Edition, LexisNexis UK, s. 488.
  • Wytyczne w sprawie stosowania art. 81 Traktatu WE do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych (2001/C 3/02) Dz. Urz. WE z 06 stycznia 2001 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000134740989

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.