PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 7-8 | 65--82
Tytuł artykułu

Zachowania małopolskich małych i średnich przedsiębiorstw eksportujących w świetle teorii stopniowego umiędzynarodowienia

Warianty tytułu
The Behavior of Small and Medium-Sized Exporting Businesses in Poland's Małopolska Region Under the Theory of Gradual Internationalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Teoria stopniowego umiędzynarodowienia przewiduje, że proces rosnącej internacjonalizacji firm przejawia się w kilku prawidłowościach. Przebadane polskie małe i średnie przedsiębiorstwa wkraczają na rynki zagraniczne szybciej niż głosili to twórcy koncepcji. Zjawisko to obserwowane jest jednak również w innych krajach świata, a w Polsce zostało dodatkowo wzmocnione szybką transformacją i liberalizacją gospodarki. Firmy szybko rozpoczynają eksport i poprzestają na ogół na tej formie obecności za granicą, sporadycznie tylko podejmując bardziej zaawansowane sposoby penetracji rynków. Inaczej niż przewiduje to koncepcja stopniowego umiędzynarodowienia, sprzedaż bezpośrednia niekoniecznie jest poprzedzana eksportem pośrednim. W polskich warunkach eksport pośredni jest raczej wykorzystywany jeżeli dyktuje tak specyfika rynku. Zgodnie z przewidywaniami koncepcji stopniowego umiędzynarodowienia krajem pierwszej operacji jest dosyć często kraj bliski psychicznie, co w warunkach Małopolski oznacza - Czechy, Słowację albo Ukrainę. Jednak homogenizacja rynków powoduje, że małe i średnie podmioty wybierają też często największego partnera handlowego Polski a mianowicie - Niemcy. Duża grupa firm poprzestaje na sprzedaży na jeden rynek, wchodząc na inne rynki dopiero po upływie kilku lat. Nie udało się dowieść, że postęp procesu umiędzynarodowienia warunkowany jest zmianami w systemie posiadanej wiedzy. (abstrakt oryginalny)
EN
The author endeavors to establish if Poland’s small and medium-sized enterprises (SMEs) are undergoing internationalization in line with the rules described in the theory of gradual internationalization. This theory is generally used to explain the behaviors of companies on foreign markets. The author carries out a quantitative analysis on a sample of more than 100 exporting manufacturing enterprises based in Poland’s Małopolska province. The study shows that the behavior of most surveyed companies accords with the rules followed in other countries and the guidelines of the gradual internationalization theory. In particular, as their experience grows, companies are entering new markets and increasing the share of exports in their total revenue. Morawczyński’s study shows that companies are entering foreign markets at an increasingly faster rate. This conclusion is compatible with the latest findings in other countries. Beginning exporters usually choose countries that are considered to be close “psychologically,” the author says. Unexpectedly, Morawczyński finds a weaker-than-expected link between the level of internationalization and the system of knowledge associated with operations abroad. The surveyed companies break away from the pattern mapped out by the gradual internationalization theory. This is largely due to a global business concept increasingly popular in recent years whereby companies are encouraged to pursue global operations from inception onward.
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
65--82
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Anderson O., [1993], On the internationalization process of firms: a critical analysis, "Journal of International Business Studies", 24(2), 209-231.
  • Beckermann W., [1956], Distance and the pattern of Intraeuropean Trade, "Review of Economics and Statistics", Vol. 28, s. 31-40.
  • Bradley F., [1999], International Marketing Strategy, Prentice Hall Europe, Londyn.
  • Brzeziński J., [1999], Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Cavusqil S.T., [1980], On the Internationaliztion Process of Firms, European Research, Vol. 8, Iss 6, s. 273-281.
  • Cyert R.M., March, J.G., [1963], A behavioral theory of the firm, Englewood Cliffs, Prentince - Hall.
  • Czinkota M.R., Johnston W.J., [1981], Segmenting US Firms for Export Development Strategies in Selected US Industries, "Journal of Business Research", Vol. 9, No. 4, s. 353-365.
  • Daszkiewicz N., [2004], Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scientific Publishing Group, Gdańsk.
  • Dunning J., [1988], The Eclectic Paradigm of International Production: A Restatement and Some Possible Extensions, "Journal of International Business Studies", No. 19, Spring, s. 1-31.
  • Gankem H.G.J., Snuif H.R., Zwart P.S., [2000], The Internationalization Process of Small and Medium - Sized Enterprises: An Evaluation of Stage Theory, "Journal of Small Business Management", Vol. 38, Iss. 4, s. 15-27.
  • Gorynia M., [2002], Luka konkurencyjna w przedsiębiorstwach sektora przetwórczego, [w:] Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstw a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, (red.) M. Gorynia, Akademia Ekonomiczna, Poznań, s. 105-154.
  • Kassel A., Hopner M., Kurdelbusch A., Rehder B., Zugehor R., [2003], Two Dimensions of Internationalization of Firms, "Journal of Management Studies", Vol. 40, Iss. 3, s. 705-723.
  • Hymer S., [1960], The International Operations of National Firms: A Study of Direct Foreign Investment, MIT Press, Cambridge.
  • Johanson J., Vahlne J.E., [1977], The Internationalization Process of the Firm: A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitment, "Journal of International Business Studies", No. 8, s. 23-32.
  • Johanson J., Vahlne, J.-E., [1990], The mechanism of internationalization, "International Marketing Review", Vol. 7(4), 11-24.
  • Johanson J., Vahlne J.E., [2003], Business Relationship Learning and Commitment in the Internationalization Process, "Journal of International Entrepreneurship", Vol. 1, s. 83-101.
  • Johanson J., Wiedersheim-Paul RE, [1975], The Internationalization of the Firm: Four Swedish Cases, "The Journal of Management Studies", No. 12, s. 305-322.
  • Knight G., Cavusgil S.T., [1996], The Born Global Firm: A Challenge to Traditional Internationalization Theory, "Advances in International Marketing", 8, s. 11-26.
  • Leonidou L., Katsikeas C.S., [1996], The Export Development Process: An Integrative Review of Empirical Models, "Journal of International Business Studies", Vol. 27, Iss. 3, 517-551.
  • Leonidou L., [1998], Factors Stimulating Export Business: An Empirical Investigation, "Journal of Applied Business Research", Vol. 14, Iss. 2, s. 43-68.
  • Leonidou L.C., Adams-Florou A.S., [1999], Types and Sources of Export Information: Insights From Small Business, "International Small Business Journal", Vol. 17, No. 3, s. 30-48.
  • Liesch P.W., Knight G.A., [1999], Information Internalization And Hurdle Rates In Small And Medium Enterprise Internationalization, "Journal of International Business Studies", Vol. 30, Iss. l, s. 383-394.
  • Linnemann H., [1966], An Econometric Study of International Trade Flows, North-Holland Pub. Co., Amsterdam.
  • McDougall P, Shane S., Oviatt B., [1994], Explaining the formation of international new ventures: the limits of theories from international business research, "Journal of Business Venturing", Vol. 9, s. 469-487.
  • Moen O., [2002], The Born Globals - A New Generation of Small European Exporters, "International Marketing Review", 19(2), s. 156-175.
  • Morgan R.E., [1997], Export Stimuli and Export Barners: Evidence From Empirical Research Studies, "European Business Review", Vol. 97, Iss. 2, s. 68-79.
  • Nordstrom K.A., Vahlne I.E., [1994], Is the Globe Shrinking? Psychic Distance and the Establishment of Swedish Sales Subsidiaries During the Last 100 Years, [w:] International Trade: Regional and Global Issues, (red.) M. Landeck, St Martin's Press, Nowy Jork, s. 41-56.
  • Plawgo B., [2004], Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Wydawnictwo ORGMASZ, Warszawa.
  • Przepióra R, [2006], Profil polskiego małego i średniego przedsiębiorstwa działającego na rynku międzynarodowym, [w:] Szansę rozwoju polskiego sektora MSP na jednolitym rynku europejskim, (red.) J. Otto, A. Maciaszczyk, t. l, Politechnika Łódzka, Łódź 2006, s. 76-89.
  • Rennie M., [1993], Global Competitiveness: Born Global, "McKinsey Quarterly", Vol. 4, s. 45-52.
  • Reid S.D., [1981], The Decision-Maker and Export Entry and Expansion, "Journal of International Business Studies", Vol. 12, Iss. l, s. 101-112.
  • Rogut A., [2002], Małe i średnie przedsiębiorstwa w integracji ekonomicznej. Doświadczenia Unii Europejskiej. Lekcje dla Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Smallbone D., [2005], Jednolity rynek europejski i implikacje dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Włoch, Francji, Polski i Czech, (red.) P. Dominiak, J. Wasiluk, N. Daszkiewicz, Scientofic Publishing Group, Gdańsk.
  • Steczkowski J., [1995], Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.
  • Stottinger B., Schlegelmilch B., [1998], Explaining Export Development Through Psychic Distance: Enlightening or Elusive?, "International Marketing Review", Vol. 15, No. 5, s. 357-372.
  • Sullivan D., [1994], Measuring the Degree of Internationalization of a Firm, "Journal of International Business Studies", Vol. 25, No. 2, s. 325-342.
  • Vernon R., [1966], International Investment and International Trade in the Product Cycle, "Quarterly Journal of Economics", Vol. 80, s. 190-207.
  • Welch L., Luostarinen R., [1988], Internationalization: Evolution of a Concept, "Journal of General Management", Vol. 14, No. 2, s. 34-55.
  • Witkowska J., Wysokińska Z., [2006], Umiędzynarodowienie małych i średnich przedsiębiorstw a procesy integracji europejskiej. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000134807637

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.