Warianty tytułu
National and Foreign Trade Companies in Distribution Channels for Consumer Goods. Results of Research
Języki publikacji
Abstrakty
Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji od wielu lat prowadzi systematyczne badania mające na celu rozpoznanie kierunków i zakresu racjonalizacji funkcjonujących na krajowym rynku kanałów dystrybucji. Wyniki badania z lipca 2006 r. prezentowane w niniejszym artykule mają pokazać role, jakie pełnią w tych kanałach krajowe i zagraniczne firmy handlowe. Wśród cech różnicujących poszczególne grupy przedsiębiorstw szczególnie ważna w warunkach nasilającej się globalizacji oraz przystąpienia Polski do Unii Europejskiej jest własność zaangażowanego w firmie kapitału, za którą kryją się określone możliwości inwestycyjne, nowoczesny know-how i długoletnie doświadczenie związane z funkcjonowaniem na konkurencyjnych rynkach. Z tego powodu postrzeganie procesów i zjawisk rynkowych poprzez pryzmat zachowań firm rodzimych i obcych stało się w ostatnich latach często wykorzystywanym podejściem badawczym. Pozwala ono drogą porównania rozpoznać stopień absorpcji przez krajowe przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe stosowanych przez firmy zagraniczne rozwiązań w dziedzinie organizacji i zarządzania, techniki i technologii, jakości procesów oraz wszelkich innych innowacji rynkowych. (abstrakt oryginalny)
In her article, the author presents results of the research carried out by IRWiK in 2006 on manufacturing and trade enterprises, which objective was to make a diagnosis of the structure and directions of rationalisation of channels of distribution of consumer goods, operating in the domestic market, and to indicate the role played by domestic and foreign companies in these channels. The research showed that there is a significant diversification of channels in the market, since such a solution provides for a greater guarantee for improvement of results of activities in the more and more competitive and demanding market. Among the channels used, there is strengthening the role of large wholesaling and retailing organisations of a nation-wide or regional scope of activities, and a wide range of services. Both strong, in terms of capital possessed, national companies and foreign ones strive to cut the channels, thus ensuring themselves betters terms of purchase. However, a considerable part of the market has still been supplied by multi-tier channels. This primarily relates to a large number of non-associated firms owned by domestic entities. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000137137838