PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 10 | 1--13
Tytuł artykułu

Polska młodzież w świetle badań międzykrajowych

Warianty tytułu
The polish youth - results of international comparisons
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest pokazanie, że wezwanie „zero tolerancji” zwróciło się przeciwko jednej z bardziej kolorowych, wyrazistych, przyciągających uwagę grup młodzieży w skali Europy. Wychowawcy wielu europejskich krajów chcieliby pracować z młodzieżą taką jak polska, tymczasem politycy oświatowi wymyślają, jak ją kontrolować, powściągać, utrzymywać w porządku i karności. Wyniki porównawczego badania uczniów wielu krajów przeprowadzone na przełomie stuleci (1999/2000) pokazały wychowanków polskich szkół w sposób, który domagał się zwięzłego podsumowania. Po zestawieniu empirycznych ustaleń trudno było oprzeć się wrażeniu, że na tle zagranicznych rówieśników jest to nietuzinkowa zbiorowość interesujących osób. W artykule przedstawię swoje argumenty; uzasadnię, dlaczego o polskich uczniach myślę z sympatią i pytam – "za co zero tolerancji?". (abstrakt oryginalny)
EN
Societies want to know what are achievements of students educated in various educational systems. Also preparation of students to life in democratic societies is the subject of international survey comparisons. One assessment of effects of citizenship education was carried out in 1999, next will be done in 2009. In 1999 our 14 years old teenagers turned out to be very successful in tests of citizenship knowledge and very distinct in comparisons of attitudes toward public affairs. By no means Polish youth deserves the “zero tolerance program”. Review of 1999 results will enable researchers to see trends, because the next measurement of the same traits is processed. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
1--13
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Anmadeo J., Torney-Purta J., Lehman R., Husfeldt V., Nikolova R. (2002), Civic Knowledge and Engagement, An IEA Study of Upper Secondary Students in Sixteen Countries, Amsterdam: The International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
  • Dolata R., Koseła K., Wiłkomirska A., Zielińska A. (2004), Młodzi obywatele. Wyniki międzynarodowych badań młodzieży, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Dunbar R. (1996), Kłopoty z nauką, Warszawa, Gdańsk: Wydawnictwo Marabut, Oficyna Wydawnicza Volumen.
  • OECD (2004), Education at a Glance. OECD Indicators 2004, Paris: OECD.
  • Gellner E. (1991), Narody i nacjonalizm, Warszawa: PIW.
  • Kohn M.L., Schooler C. (1986), Praca a osobowość. Studium współzależności, Warszawa: PWN.
  • Koseła K., Jonda B., red. (2005), Młodzi Polacy i młodzi Niemcy w nowej Europie, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  • Koseła K. (2002), Młodzież wobec spraw publicznych, w: Rok 2005. Młodzi Polacy jako obywatele, Warszawa: Instytut III Rzeczpospolitej, s. 7-42.
  • Mach B.W. (2003), Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka, Warszawa: PAN ISR s. 108/109.
  • Mazurkiewicz R (2003), Kościół w życiu publicznym, w: Mazurkiewicz P. (red.), Kościół katolicki w przededniu wejścia Polski do Unii Europejskiej, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  • Melzer W., Sałustowicz P., Łukowski W., Schmidt L. (1993), Młodzież w Polsce i w Niemczech. Raport z badań, Giżycko: Wydawnictwo i Poligrafia "Prasa Mazurska".
  • Perrot M., red. (1999), Historia życia prywatnego. Od rewolucji francuskiej do l wojny światowej, Warszawa: Ossolineum.
  • Schulz W., Sibberns H., red. (2004), IEA Civic Education Study, Technical Report, Amsterdam: The International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
  • Seeman M. (1959), On the meaning of alienation, "American Sociological Review", vol. 24, s. 783-791.
  • Seeman M. (1967), On the personal consequences of alienation in work, "American Sociological Review", vol. 32, s. 273-285.
  • Sułek A. (1999), Szkoła polska jako doświadczenie społeczne, w: K. Koseła (red.), Młodzież szkolna o rynku i demokracji, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 158-188.
  • Torney-Purta J., Lehmann R., Oswald H., Schulz W. (2001), Citizenship and Education in Twenty-eight Contries. Civic Knowledge and Engagement at Age Fourteen, Amsterdam: The International Association, for the Evaluation of Educational Achievement.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000139213973

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.