Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
"Rok 2005, w którym zbiegły się w czasie dwie duże kampanie wyborcze do Sejmu i Senatu oraz prezydencka, był rokiem niezliczonej liczby najróżniejszych sondaży. Najczęściej były to sondaże aktualnych postaw i preferencji wyborczych. Dla ośrodków badawczych był to czas wyjątkowo intensywnej pracy, a z punktu widzenia finansowego czas żniw -- jak określił to jeden z ogólnopolskich dzienników. Dla wyborców zaś były to tygodnie i miesiące postępującego zmęczenia liczbą sondaży, a często także irytacji z powodu niezrozumienia różnic w ich wynikach. Był to rok, który oferował wyjątkową szansę wypromowania sondażu jako profesjonalnego narzędzia pomiaru preferencji wyborczych, a szerzej -- badań sondażowych jako wiarygodnego sposobu oceny preferencji w dużych populacjach. Szansa ta została wykorzystana -- w moim przekonaniu -- jedynie w niewielkim stopniu. W rok po wyborach sondaże zdają się być mniej poważnie traktowane przez wyborców, a przez wielu polityków lekceważone lub wręcz wyśmiewane. O głównych błędach, jakie zostały popełnione w trakcie obu kampanii wyborczych pisałem w 2005 r. Obecnie chciałbym się podzielić kilkoma uwagami na temat kierunków doskonalenia jakości badań sondażowych." (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
- C. Durand, A. Blais, M. Larochelle, The Polis in the 2002 French Presidential Election: An Autopsy, "Public Opinion Quarterly" 2004, Vol. 68.
- R. Erikson, C. Panagopoulos, Ch. Wiezien, Likely (and Unlikely) Voters and the Assessment of Campaign Dynamics, "Public Opinion Quarterly" 2004, Vol. 68.
- "Gazeta Wyborcza" z 26 września 2005 r.
- R. Harris, We Are a Nation of Liars, "Sunday Times" z 12 kwietnia 1992 r.
- N. Moon, Opinion Polls. History, Theory and Practice, Manchester University Press, Manchester-New York 1999.
- "Rzeczpospolita" z 5 kwietnia 2004 r.
- F. Newport, Yes, Polling Works, "The Gallup Poll" 2002, November.
- M. Szreder, Bezbłędna prognoza, "Marketing i Rynek" 2003, nr 11.
- M. Szreder, Niebezpieczny wyścig. Czemu służą sondaże przedwyborcze?, "Tygodnik Powszechny" 2005, nr 36(2930), z 4 września 2005 r.
- M. Szreder, Porażka sondaży w wyborach prezydenckich, "Pieniądze i Więź" 2005, nr 4 (29).
- H. Taylor, Horses for Courses: How Survey Firms in Different Countries Measure Public Opinion with Different Methods, "Journal of the Market Research Society" 1995, Vol. 37.
- K.F. Warren, In Defense of Public Opinion Polling, Westview Press, 2001.
- M.P. Wattenberg, Where Have All the Voters Gone?, Harvard University Press, London 2002.
- Żniwa sondaży. Kto wygrał wybory?,"Gazeta Wyborcza" z 31 października 2005 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000140319734