PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 12 | 10--15
Tytuł artykułu

Typologia zachowań przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji

Warianty tytułu
Typology of companies' behaviour in the internationalisation process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie teoretycznych odniesień marketingu międzynarodowego było inspiracją i tłem badań dotyczących zachowania przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Przyjęto, iż marketing międzynarodowy odnosi się do wszelkich zachowań firmy w procesie internacjonalizacji zgodnych z istotą marketingu. Tylko taka szeroka interpretacja marketingu międzynarodowego umożliwia bowiem znalezienie adekwatnego obszaru badawczego i wyjście poza dyskusję na temat operacyjnych aspektów tzw. koncepcji marketingu-mix. Przedmiotem prowadzonych badań jest poznanie faktycznego zachowania przedsiębiorstw w kontekście ich sukcesu rynkowego. Podjęto zwłaszczca próbę stworzenia typologii zachowań przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji. W kolejnym etapie projektu przeprowadzono szerokie badania empiryczne w celu zweryfikowania uogólnionych propozycji i stwierdzenia ich adekwatności do sytuacji rzeczywistych. Celem artykułu jest prezentacja wybranych rezultatów badań empirycznych na tle przyjętej typologii zachowań przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Taking into consideration 3 pairs of alternative characteristics namely: formal versus spontaneous character of the internationalisation process, company's openness versus closeness to cooperate and company's active versus passive role to build a network of relationships within international environment 4 types of companies' behaviour in the internationalisation process were proposed. In the paper specific types of companies' behaviour (Type A-Active, Type B-Submissive, Type C-Independent, Type D-Distrustful Pragmatist) were verified based on empiric studies (the sample of 2000 companies). The results of the study shows that all four types of companies behaviour in the internationalisation process can be met in practice. Majority of them belongs to Type A (44,1%) and Type C (41,2%). Type D represents 10,6% while Type B only 4,1% of respondents. The key task of the research was to asses the types of companies' behaviour against their performance (measured by profit, ROI, sales volume and market share compared to major market competitors). Best performing companies present Type A (54% better than competitors) and Type C (42% better than competitors). (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
10--15
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • O. Andersen, On the Internationalization Process of Firms. A Critical Analysis, "Journal of International Business Studies" 1993, No.2.
  • J.H. Dunning, Explaining Changing Patterns of International Production: in Defense of Eclectic Theory, "Oxford Bulletin of Economics and Statistics" 1975, No. 4.
  • K. Fonfara, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, wyd. II zmienione, PWE, Warszawa 2004.
  • K. Fonfara, Zachowania przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji - próba poszukiwania teorii marketingu międzynarodowego, "Marketing i Rynek" 2007, nr 1.
  • G. Hooley, J. Fahy, J. Beracs, K. Fonfara, G. Greenley, B. Snoj, Market Orientation in the Service Sector of the Transition Economies of Central Europe, "European Journal of Marketing" 2003, No. 1/2.
  • International Industrial Marketing & Purchasing of Industrial Goods - An Interaction Approach, H. Häkansson (red.), J. Wiley & Sons, Chichester 1982.
  • J. Johanson, F. Wiedersheim-Paul, The Internationalization of the Firm - Four Swedish Cases, "Journal of Management Studies" 1975, October.
  • J. Johanson, J.E. Vahlne, The Internationalization Process of the Firm - A Model of Knowledge Development and Increasing foreign Market Commitments, "Journal of International Business Studies" 1977, No. 1.
  • R. Luostarinen, Internationalization of the Firm, Acta Academieae Oeconomicae Helsingiensis, Series A: 30, Helsinki 1979
  • K. Nordstrom, The Internationalization Process of the Firm - Searching for New Patterns and Explanations, Institute of International Business, Stockholm School of Economics 1990.
  • A. Payne, Marketing usług, PWE, Warszawa 1996.
  • P.W. Turnbull, A Challenge to the Stages Theory of the Internationalization Process. In: Managing Export Entry and Expansion, P.J. Rosson, S.D. Reid (red.), Praeger, New York 1987 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000141431669

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.