Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Wraz z nasilającą się konkurencją pomiędzy podmiotami handlu detalicznego w Polsce następuje proces różnicowania form dystrybucji finalnej. Powstają nowe typy sklepów detalicznych, które mają odpowiadać rosnącym oczekiwaniom klientów i skutecznie konkurować na coraz trudniejszym rynku. Obserwuje się słabnącą pozycję konkurencyjną tradycyjnych detalistów, rozumianych jako małe przedsiębiorstwa niepodejmujące żadnej z form integracji pionowej ani poziomej. W identyfikacji zjawisk w szczególny sposób wpływających na pogarszające się warunki funkcjonowania tradycyjnych detalistów pomocny jest model oceny atrakcyjności branży zaproponowany przez M. E. Portera. Ten model został wykorzystany do analizy w niniejszym artykule. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
- T. Gołębiewski, Rynek książki w Polsce 2003. Dystrybucja, Biblioteka Analiz, Warszawa 2003, s. 91.
- B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź 2002, s. 115
- E. Maleszczyk, Procesy koncentracji w handlu wewnętrznym, "Gospodarka Narodowa" 2004, nr 1.
- Polska 2003. Raport o stanie handlu wewnętrznego. Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2003, s. 35.
- M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994, s. 22.
- Rynek wewnętrzny w 2003 r., GUS, Warszawa 2004.
- Skok Żabki na giełdę, TOP 15 po raz drugi, "Handel" 2004, nr 9.
- U. Kłosiewicz, Integracja - szansa rozwoju małych firm handlowych, "Handel Wewnętrzny" 1999, nr 6.
- J.W. Wiktor, Nisza rynkowa jako strategia konkurowania w warunkach globalizacji rynku, Trans'01 , Wspólna Europa, Przedsiębiorstwo wobec globalizacji, PWE, Warszawa 2001, s. 67-81.
- M. Weiss, Niezmienne zmiany, "Handel" 2004, nr 5.
- Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w 2003 roku, GUS, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000141506241