PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 9 | 2--7
Tytuł artykułu

Wokół paradygmatu behawioralnego zachowań ekonomicznych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Orientacja marketingowa koncentruje działania przedsiębiorstw w dwóch sferach, które odnoszą się do segmentacji rynku i kształtowania pozycji marki na rynku. By realizować działania w ramach tych dwóch sfer do badaczy i analityków rynku jest kierowane zapotrzebowanie na informacje, które dawałyby podstawy do wyodrębniania w ramach heterogenicznych struktur rynku grupy docelowej oraz informacje, które pozwalałyby kształtować pożądane, tzn. korzystne dla firmy, wzory zachowań rynkowych. Chodzi zwłaszcza o kształtowanie zachowań opartych na powtarzalnym zakupie. Orientacja na konsumenta ma bowiem prowadzić do kształtowania tzw. lojalności konsumentów. Lojalność jest uznawana za najbardziej pożądany atrybut wśród cech nabywcy. Lojalność konsumenta jest bowiem gwarantem stabilności przychodów i tym samym prowadzenia działalności z mniejszym ryzykiem. Lojalność jest atrybutem, który uznaje się za cechę nabytą, a więc taką, którą można kształtować i utrwalać. Aby ją jednak formować i umacniać, konieczne jest wypracowanie skutecznych programów, a ich podstawą jest z kolei dogłębne poznanie potrzeb i innych składników kształtujących zachowania rynkowe konsumentów. Zasady badania zachowań rynkowych są zakorzenione w paradygmatach, którymi posługują się dyscypliny naukowe, na styku których ulokował się marketing jak obszar aktywności naukowej. Należą do nich psychologia, socjologia, ekonomia, a również antropologia kulturowa i etnografia. Zmiana paradygmatu w ramach każdej z tych dyscyplin musi powodować konsekwencje w orientacjach badawczych marketingu. Taką zmianę paradygmatu obserwujemy obecnie w naukach ekonomicznych, gdzie erozji ulega pojęcie "człowieka racjonalnego", a w jego miejsce wprowadzana jest kategoria określana umownie "człowiekiem rzeczywistym". Warto zatem rozważyć konsekwencje, jakie dla marketingu będzie miała ta ewolucja.(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2--7
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • E. von Böhm-Bawerk, Capital and Interest, Libertarian Press, South Holland 1889.
  • M. Browning, A. Lusardi, Household Swing: Micro Theories and Micro Facts, "Journal of Economic Literature" 1996, XXXIV.
  • J.Y. Campbell, A. Deaton, Why Is Consumption so Smooth?, "The Review of Economic Studies" 1989, July.
  • Ch.D. Caroll, The Buffer-Stoc Theory of Saving; Some Macroeconomic Evidence, "Brookings Papers on Economic Activity" 1992.
  • T.R. Daniel, The Economic Psychology of Swing: the Tole of Individual Differences Associated with Interporal Choice, 22 Conference of IAREP, Valencia 1997, s. 127-155.
  • A. Deaton, Saving and Liquidity Constraints, "Econometrica" 1991, No. 5.
  • Fisher, The Theory of Interest, Macmillan, London 1930.
  • M.A. Flavin, The Adjustment of Consumption to Changing Expectations about Future Income, "The Journal of Political Economy" 1981, No. 5.
  • M. Friedman, A Theory of Consumption Function, Princeton University Press, 1957.
  • R.E. Hall, Stochastic Implications of the Life-Cycle Permanent Income Hypothesis: Theory and Evidence, "Journal of Politic Economy" 1978, December.
  • D.S. Hammermesh, Life-Cycle Effects on Consumption and Retirement, "Journal of Labour Economics" 1984, No. 3.
  • W.S. Jevons, The Theory of Political Economy, Macmillan, London 1888.
  • H.E. Leland, Saving and Uncertainty: The Precautionary Demand for Saving, "The Quarterly Journal of Economics" 1968, No. 3.
  • A. Lindqvist, A Note on the Determinants of Household Saving Behavior, "Journal of Economic Psychology" 1981, No. l.
  • G. Katona, Psychological Economics, Elsewier, New York 1975.
  • J.M. Keynes, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN, Warszawa 1956.
  • E. Kirchler, E. Penz, C. Gray (eds.), WUV Universitätsverlag, Wien 2001.
  • F.R. Modigliani, R. Brumberg, Utility Analisis and the Consumption Function: An Interpretation of the Cross-Section Data. In: Post-Keynesian Economics, K, Kurihara (ed.), Rutgers University Press, New Brunswick 1954.
  • S. Moscovici, Introduction. In: Everyday Representations of the Economy, C. Roland-Lévy, D. Kahneman, A. Tversky, Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk, "Econometrica" 1979, No. 2.
  • J. Rae, The Sociological Theory of Capital, Macmillan, London 1834.
  • D. Romer, Makroekonomia dla zaawansowanych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • P.A. Samuelson, Interaction Between the Multiplier Analysis and the Principle of Acceleration, "Review of Economics and Statistics" 1939, t. 21.
  • N.W. Senior, An Outline of the Science of Political Economy, Clowes and Sons, London 1836.
  • R. Thaler, H.M. Shefrin, An Economic Theory of Self-Control, "Journal of Political Economy" 1981, No. 89.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000141997796

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.