PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 4 | 23--28
Tytuł artykułu

Segmentacja rynku jako podstawowe badanie marketingowe

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rynek to pojęcie najczęściej utożsamiane ze zbiorem sprzedawców i nabywców dokonujących wymiany określonego produktu. Między tymi dwoma zbiorami dochodzi do różnego rodzaju powiązań. Z jednej strony -- sprzedawcy oferują towary i usługi, jak też zapewniają środki komunikacji z nabywcami, z drugiej zaś -- nabywcy przekazują pieniądze i informacje. Nieco odmiennie do pojęcia rynku podchodzą teoretycy marketingu. Zbiór sprzedawców traktują oni jako gałąź. Właściwym rynkiem jest zbiór nabywców. Mimo braku jednolitych poglądów dotyczących pojęcia rynku, istnieje obecnie powszechna zgodność co do jego heterogeniczności. Zróżnicowanie rynku można rozpatrywać z punktu widzenia osobowego i produktowego. Już sama złożoność osoby ludzkiej, potęgowana dodatkowo np. przez różnice w dochodach, wykształceniu, wielkości rodziny, wpływa na niejednorodność rynku. Jednocześnie przedsiębiorstwa jako klienci zmieniają swoje wymagania co do jakości kupowanych produktów, terminów dostaw, cen. W sprzedaży pojawia się wiele różnorodnych wyrobów zaspakajających tę samą potrzebę, wśród których wybierają klienci. Działanie na tak heterogenicznym rynku wymaga jego uporządkowania, które ułatwi kierownictwu przedsiębiorstwa podejmowanie decyzji gospodarczych oraz zmniejszy ryzyko porażki. Szczegółowe rozeznanie różnic w preferencjach klientów pozwala bowiem na utworzenie efektywnej struktury marketingu, podjęcie walki konkurencyjnej oraz nakreśla kierunki rozwoju przedsiębiorstwa. Najbardziej znaną metodą porządkowania struktury rynku jest segmentacja. Współczesna literatura przedmiotu coraz częściej odróżnia segmentację rynku od selektywności wyboru marek produktów. Rozróżnienie to zakłada, że segmentacja dotyczy porządkowania struktury podmiotowej rynku, selektywność zaś struktury przedmiotowej. Oba kierunki badań wzajemnie się uzupełniają.(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
23--28
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • E. Duliniec, Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 65-74.
  • L. Garbarski, I. Rutkowski. W. Wrzosek. Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 2000, s. 173-177.
  • M. McDonald, I. Dunbar, Segmentacja rynku. Przebieg procesu i wykorzystanie wyników. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003, s. 50-53.
  • A. Sagan, Podejścia do badań segmentacyjnych rynku, "Zeszyty Naukowe AE Kraków" 1995, nr 457, s. 19-21.
  • M. Wedel, W.A. Kamakura, Market Segmentation. Conceptual and Methodological Foundations, Kluwer Academic Publishers, Boston-Dordrecht-London 1998, s. 17-29.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000141997885

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.