PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 4 | 93--110
Tytuł artykułu

Wewnętrzne bariery tworzenia innowacji w przedsiębiorstwach przemysłowych

Warianty tytułu
Importance of internal barriers of innovations in industrial enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Procesy innowacyjne napotykają na wiele barier pochodzących z otoczenia, jak i z samego przedsiębiorstwa. W artykule skoncentrowano się na zbadaniu znaczenia wewnętrznych barier znaczenia innowacji w przedsiębiorstwach z Polski północno-wschodniej. Wykazano, że istotność barier zmienia się w zależności od wielkości firmy i jej kondycji finansowej. Nie stwierdzono istotnych statystycznie zależności między branżą i poziomem techniki, jaki reprezentowały badane przedsiębiorstwa, a oceną znaczenia wewnętrznych barier tworzenia innowacji. (abstrakt orginalny)
EN
In the article were identified internal barriers of innovation in 158 industrial enterprises from north-eastern Poland. Also was evaluated correlation between importance of innovation barriers and size of enterprises, their financial condition, business line and level of technology. The research proved that small enterprises more severely suffer from lack of money for new technologies and reluctance to newness of their employees. In enterprises with very good financial condition internal barriers of creation of innovation are the weakest. It was observed also that employees of big and well prospering enterprises, do not show reluctance to news. Probably in these organizations exist organizational culture stimulating creativeness and innovativeness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
93--110
Opis fizyczny
Bibliografia
  • [1] Ahmed P.K., Culture and climate for innovation, "European Journal of Innovation Management" 1998, Vol. l,Nr 1.
  • [2] Amnon F., Barriers and Limitations in the Development of Industrial Innovation in the Region, "European Planning Studies" 2003, Vol. 11, Mr 2.
  • [3] Arad S., Hanson A.A., Schneider R., A framework f or the study of relationships between organizational characteristics and organizational innovation, "The Journal of Creative Behaviour" 1997, Vol. 31, Nr 1.
  • [4] Bertuglia C.S., Lombardo S., Nijkamp P. (red), Innovative Behaviour in Space of Time, Springer, Berlin 1997.
  • [5] Clancy J., Barriers to innovation in small-scale industries: Case study from the Bnquetting industry in India, "Science Technology and Society" 2001, Nr 6(2).
  • [6] Davelaar E.J., Regional Economic Analysis of Innovation and Incubation, Aldershort: Avebury 1991.
  • [7] Drucker P., Innowacje i przedsiębiorczość, PWN, Warszawa 1992.
  • [8] Działalność innowacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w latach 1998-2000, GUS, Warszawa 2002.
  • [9] Feldman M.P., Kutay A.S., Innovation and strategy in space: towards new location theory of the firm, [w:] Bertuglia C.S., Lombardo S., Nijkamp P. (red.), Innovative Behaviour in Space of Time, Springer, Berlin 1997.
  • [10] Foster R., Kaplan S., Twórcza destrukcja, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2003.
  • [11] Foyn F., Community Innovation Survey, 1997/1998, "Statistics in Focus 1999", theme 9-2.
  • [12] Freeman C., Networks of innovators: a synthesis of research issues, "Research Policy" 1991, Vol. 20.
  • [13] Freeman C., Clark J., Soele L., Unemployment and Technical Innovation: A Study of a Long Waves and Economic Development, Frances Printer, London 1982.
  • ' [14] Frenkel A., Shefer D., Technological innovation and diffusion models: a review, [w:] Bertuglia C.S., Lombardo S., Nijkamp P. (red.), Innovative Behaviour in Space of Time, Springer, Berlin 1997.
  • [15] Hadjimanolis A., Barriers to innovation for SMEs in a small less developed country (Cyprus), "Technovation" 1999, Nr 19. [16] Haffer M., Determinanty strategii nowego produktu polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wyd. UMK, Toruń 1998.
  • [17] Hatzichronoglou T., Revision of the high technology sector and product classification, STI Working Papers 1997/2, OECD, Paryż 1997.
  • [18] Kowalczyk B., Mazurkiewicz A., Trzos M., Wdrażanie innowacji. Struktury organizacyjne, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2000.
  • [19] Loewe P., Dominiquini J., Overcoming the barriers to effective innovation, "Strategy and Leadership" 2006, Vol. 34(1).
  • [20] Martell C., Achieving high performance in library work, "Library trends" 1989, Vol. 38, Nrl.
  • [21] Martins E.G., Terblanche F., Building organizational culture that stimulates creativity and innovation, "European Journal of Innovation Management" 2003, Vol. 6, Nrl.
  • [22] Mizgajska H., Aktywność innowacyjna polskich małych i średnich przedsiębiorstw w procesie integracji z Unią Europejską, AE, Poznań 2002.
  • [23] Pheysey D.C., Organisational Cultures: Types and Transformations, Routledge, London 1993, [w:] Martins E.G., Terblanche F., Building organizational culture that stimulates creativity and innovation, "European Journal of Innovation Management" 2003, Vol. 6, Nr 1.
  • [24] Piatier A., Barriers to Innovation. Frances Pinter, London 1984, [w:] Hadjimanolis A., Barriers to innovation for SMEs in a small less developed country (Cyprus), "Technovation" 1999, Nr 19.
  • [25] Porter M.E., Competitive Advantage of Nations, Free Press, 1998.
  • [26] Poznańska K., Uwarunkowania innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
  • [27] Robbins S.P., Organizational Behavior: Concepts, Controversies, Applications, 7th ed., Prentice-Hall, Englewood Cliffs, Nowy Jork 1996, [w:] Martell ?., Achieving high performance in library work, "Library trends" 1989, Vol. 38, Nr 1.
  • [28] Romer P.M., The origins of endogenous growth, "Journal of Economic Perspective" 1994, ?8(1).
  • [29] Rosenberg N., Exploring the Black Box: Technology, Economics and History, Cambridge University Press, New York 1994.
  • [30] Rudolf T., Wróblewski J., Strategie innowacji. Dobre praktyki zarządzania innowacjami w polskich przedsiębiorstwach (wstępne wyniki projektu badawczego), SGH, Warszawa 2003, www.akson.sgh.waw.pl.
  • [31] Rush H., Bessant J., Revolution in three-quarter time: lessons from the diffusion of advanced manufacturing technologies, "Technology Analysis and Strategic Management" 1992, Nr 4(1).
  • [32] Schuster F.E., The Proven Connection between People and Profits, Wiley, New York 1986, [w:] Martins E.G., Terblanche F., Building organizational culture that stimulates creativity and innovation, "European Journal of Innovation Management" 2003, Vol. 6, Nr 1.
  • [33] Stawasz E., Glodek P., Raport z badania potrzeb innowacyjnych przedsiębiorstw z sektora MSP w województwie śląskim, Łódź 2003, www.ris-silesia.org.pl.
  • [34] Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa 2004.
  • [35] Trott P., Innovation Management and New Product Development, Financial Times Pitman Publishing, 1998.
  • [36] Tushman M.L., O'Reilly C.A. Ill, Winning through Innovation: A Practical Guide to Leading Organizational Change and Renewal, Harvard Business School Press, Boston 1997, [w:] Martins E.G., Terblanche F., Building organizational culture that stimulates creativity and innovation, "European Journal of Innovation Management" 2003, Vol. 6, Nr 1.
  • [37] Young S., Lan P., Technology transfer to China through foreign direct investment, "Regional Studies" 1997, Vol. 31.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000142059374

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.