PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 717 | 5--21
Tytuł artykułu

Przegląd zarządzania

Warianty tytułu
Management Survey
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Seria norm ISO 9000 po raz pierwszy została opublikowana w roku 1987 r. Została ona stworzona na podstawie istniejących norm krajowych takich krajów jak: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Holandia, Kanada i Stany Zjednoczone. Od tego czasu przedsiębiorstwa, które wdrażają system zarządzania jakością wg takich norm, przeprowadzają okresowe przeglądy zarządzania. Przegląd zarządzania można zdefiniować jako działanie podejmowane w celu określenia przydatności, adekwatności i skuteczności zarządzania jakością do osiągnięcia ustalonych celów. Zarządzanie jakością można rozumieć jako skoordynowane działanie dotyczące kierowania organizacją i jej nadzorowania w odniesieniu do jakości. W pracy omówiono podstawowe zasady przeprowadzania przeglądu systemu zarządzania jakością, określono dane wejściowe do przeglądu, cele jakiemu służą przeglądy oraz dane wyjściowe przeglądu zarządzania.
EN
The survey of management is the most important part of the continuous improvement process and it should cover all the requirements of the quality management system according to ISO 9000. In the paper the basic principles of carrying out the survey of the quality management system are discussed and their links with the management survey are pointed out. The survey input data as well as the purposes the surveys serve, and the management survey output data are determined and specified (original abstract).
Rocznik
Numer
Strony
5--21
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bryczkowska M., Audit - komunikacja niewerbalna, "Problemy Jakości" 1999, nr 8.
  • Chabiera J., Doroszewicz S., Zbierzchowska A., Zarządzanie jakością, poradnik menedżera, Centrum Informacji Menedżera CIM, Warszawa 2000.
  • Gruszka A., Niegowska E., Komentarz do norm ISO 9000:2000, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2001.
  • Hamrol A., Mantura M., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Hamrol A., Musiał M., Nowa metoda oceny systemu zarządzania jakością i jej walidacja [w:] Narzędzia jakości w doskonaleniu i zarządzaniu jakością, red. T. Sikora, Kraków 2004.
  • ISO 9001 dla małych firm. Metody postępowania Poradnik Komitetu ISO/TC 176, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2003.
  • ISO/TS 16949 Systemy zarządzania jakością - Szczegółowe wymagania stosowania ISO 9001:2000 w przemyśle motoryzacyjnym w produkcji seryjnej oraz w produkcji części zamiennych
  • Marków K., http://www.um.dzierzoniow.pl/oferta/oferta_iso/publikacje/6_Przeglad_zarzadzania.doc
  • PN-EN 9000:2001: System zarządzania jakością. Podstawy i terminologia.
  • PN-EN 9001:2001: System zarządzania jakością. Wymagania.
  • PN-EN 9004:2001: System zarządzania jakością. Wytyczne doskonalenia funkcjonowania.
  • PN-EN ISO 19011:2003: Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub zarządzania środowiskowego.
  • Randali R. C, Randall's Practical Guide to ISO 9000, wyd. I, Addson-Wesley Publ. Co., 1995.
  • Raport Techniczny IS0/TR 10013 Wytyczne dotyczące dokumentacji systemu zarządzania jakością.
  • Sokołowicz W., Srzednicki A., ISO system zarządzania jakością, Vadenecum Menedżera, Wyd. CH. Beck, Warszawa 2004.
  • Wawak T., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Helion, Kraków 2002.
  • Wawak T., System jakości ISO 9000, cz. II, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, Kraków 1996.
  • Wojciechowski H., ISO 9000 w praktyce. Dokumentowanie, wdrażanie, przykłady, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150047623

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.