PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 1 | 81--88
Tytuł artykułu

Partnerstwo klastrów gospodarczych : szansa dla europejskich regionów peryferyjnych : przypadek Lubelszczyzny

Warianty tytułu
Partnership of Clusters : an Opportunity for European Peripheries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ukazanie na przykładzie Lubelszczyzny, w jaki sposób rozwój peryferyjnych regionów Europy może być wspierany przez współpracujące klastry, rozumiane jako luźne organizacje gospodarcze, w których jednoczesna kooperacja i konkurencja uczestniczących firm daje efekt synergii. Takie sieci powiązanych firm, zlokalizowanych w geograficznym sąsiedztwie, wspierane są przez lokalne władze, organizacje i instytucje, a także jednostki naukowe i badawczo-rozwojowe. Klastry są motorem innowacji i postępu technicznego, sprawiając, że regiony, w których funkcjonują, stają się atrakcyjnym, silnym partnerem w globalnej gospodarce. Europa powinna dzięki nim uzyskać szybsze tempo wdrażania innowacji i podnoszenia standardu życia, aby zmniejszyć dystans, jaki dzieli ją od Stanów Zjednoczonych i wiodących krajów azjatyckich1. Funkcjonowanie klastrów w europejskich regionach peryferyjnych może rozwiązać wiele problemów, takich jak bezrobocie lub konieczność restrukturyzacji regionalnej gospodarki. Rozwijające się klastry tworzą atrakcyjne miejsca pracy, dzięki czemu mogą być siłą sprawczą powstrzymują wykształconą młodzież od migracji zarobkowej do dużych ośrodków miejskich lub za granicę, partnerstwo klastrów może ponadto podwyższyć poziom konkurencyjności ich oferty dzięki wytworzeniu wzajemnego popytu: dany klaster stanowi grono lokalnych, wymagających klientów, którzy zmuszają partnerskie klastry do ciągłego doskonalenia swojej oferty. (abstrakt oryginalny)
EN
The objective of this paper is to demonstrate how the development of European peripheries can be strengthened by cooperative clusters, viewed as loose business organizations where cooperation of partners results in a synergy effect. The existence of clusters in peripheral areas may give efficient solutions to many problems, such as unemployment or the need of restructuring regional economy. Partnership of clusters may add up to their competitiveness thanks to the home demand. The present paper presents an example of the Lubelskie Region, the most neglected region in Poland. It is argued here that cooperation among local clusters provides a chance for an increase in the region's social activity and for its economic growth. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
81--88
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • The European Cluster Memorandum. Promoting European Innovation through Clusters. (2007). Prepared by Centre for Strategy and Competitiveness and Europe Cluster Observatory. Draft Date: 12 July 2007.
  • Gorzelak G., Tucholska A. (red.), 2007, Rozwój, region, przestrzeń, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego-EUROREG.
  • National Development Strategy 2007-2015, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, listopad 2006.
  • Olechnicka A., 2004, Regiony peryferyjne w gospodarce informacyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".
  • Olesiński Z., Predygier A. (red.), 2005, Kreowanie konkurencyjności regionu. Grona przemysłowe w regionie, Kielce: Wydział Zarządzania i Administracji Akademii Świętokrzyskiej.
  • Porter M.E., 2000, Location, competition, and economic development: local clusters in a global economy", Economic Development Quarterly, t. 14, listopad 2000.
  • Szaltka S. (red.), 2004, Klastry. Innowacyjne wyzwanie dla Polski, Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
  • Szymoniuk B., 2003, "Rural clusters in the Lublin Region (Eastern Poland) -good solutions for a young democracy" (w:) Peripheries, Centres and Spatial Development in the New Europe. Book of Abstracts, Jyväskylä: ERSA. Całość artykułu wydano na konferencyjnym CD-ROMie, treść abstraktu dostępna jest w Internecie: www.ersa.org
  • Szymoniuk B., 2005, ""Dolina Ekologicznej Żywności" - wdrażanie koncepcji klasteringu na Lubelszczyźnie" (w:) H. Brdulak, T. Gołębiowski (red.), Wspólna Europa - zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z inte-resariuszami, Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
  • Szymoniuk B., 2006, "Marketingowe czynniki sukcesu kłastrów gospodarczych w warunkach globalnej konkurencji" (w:) E. Bojar (red.), Klastry jako narzędzia lokalnego i regionalnego rozwoju gospodarczego, Lublin: Politechnika Lubelska, s. 146-154.
  • www.ekolubelszczyzna.pl
  • www.dolinaeko.lublin.pl
  • www.lubelskie.org
  • www.drewno.klastry.eu
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150159704

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.