Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W ostatniej dekadzie można zaobserwować gwałtowny rozwój procesów, które są określane jako globalizacja. Przemiany z nią połączone dają przedsiębiorstwom pewne szanse, wynikające z większej otwartości gospodarek, jednocześnie jednak stwarzają zagrożenia, np. związane ze znacznym nasileniem konkurencji. Na tym tle są formułowane tezy, mówiące o rosnącym znaczeniu silnej marki jako jednego z głównych źródeł osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Z przedstawionych w artykule rozważań widać, że w ostatnich latach dokonało się pewne uporządkowanie, a nawet rewolucja w markowej rzeczywistości w Polsce. Stała się ona pod tym względem dojrzałym rynkiem, podporządkowanym regułom biznesu. Wiele z istniejących marek zanikło lub jest w trakcie tego procesu, ale w zdecydowanej większości miały one niską wartość, wypływającą z niskiego kapitału. Jednocześnie jednak rozwijają się marki nowe oraz te, które miały również wcześniej silną pozycję. W znacznej mierze zapewniają one udział w rynku i rozwój działalności ich właścicielom. W związku z tym celowe wydaje się umacnianie pozycji konkurencyjnej marek polskich. Należy przywiązywać znaczną wagę do zarządzania markami i doboru ich właściwego portfolio. Trzeba pamiętać, że marka jako jeden z kluczowych czynników sukcesu rynkowego powinna być silnie wpisana w koncepcję zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwach. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
- D. Aaker, Managing Brand Equity, The Free Press, New York 1991, s. 15.
- D. Bogucka, Markowe sztuczki i grzeszki, "Gazeta Prawna" z 14.05.2002.
- DEMO, Taylor Nelson Softes OBOP, Badanie menedżerów, sondaż telefoniczny (CATI), 25-30.05.2000
- T. Domański, Globalization of Brands — New Challange for Marketing. In: Marketing and Globalization. Papers of the third international marketing symposium, J. Dado, J.W. Wiktor (red.), AE Kraków, Matej Bel University, Kraków 2000, s. 75.
- Globalizacja w gospodarce światowej, Uniwersytet Gdański, Instytut Handlu Zagranicznego, Sopot 2000, s. 332, 334.
- Polska Marka Roku, dodatek do "Businessman Magazine" 2002, czerwiec
- Produkt markowy zabezpiecza przyszłość, "Gazeta Prawna" z 23-25 czerwca 2000.
- M. Rydel, Zarządzanie marką w koncepcji marketingu. W: T. Czuba, M. Skurczyński (red.)
- G. Urbanek, Marka a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa, "Marketing i Rynek" 2000, nr 8-9.
- G. Urbanek, Zarządzanie marką w warunkach globalizacji gospodarki, "Marketing i Rynek" 2002, nr 10.
- www.nowamarka.pl/omarce/badania/Projekt_Badawczy.doc
- M. Zgutka, Rynek spożywczy jest przeładowany markami, "Puls Biznesu" z 18.01.2001 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150161914