PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 717 | 111--131
Tytuł artykułu

Ocena funkcjonowania systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000 na przykładzie przedsiębiorstw usługowych

Warianty tytułu
Evaluation of the Functioning of the ISO 9000 Quality Management System Exemplified by Service Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zaprezentowano wyniki badań, mających na celu zweryfikowanie opinii menedżerów ds. jakości dotyczącej funkcjonowania w firmach certyfikowanego systemu zarządzania jakością. Do badania wybrano przedsiębiorstwa usługowe, gdyż to wśród nich przebywa najwięcej certyfikatów i sektor jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się działem polskiej gospodarki.
EN
More and more Polish service enterprises implement the ISO 9000 systems to meet the requirements of their trade partners, cope with the sharpening competition, and in order to improve the working methods and maintain the service quality. In spite of the fact that the number of certificates issued dynamically increases, the results are still unsatisfactory as compared with the European Union members, although Polish enterprises show a distinct increase in the pro-quality consciousness. The research carried out on a group of service enterprises have made it possible to verify the opinions of quality managers on the ISO 9000 management system functioning in their firms: implementation motives, benefits and difficulties connected with its use; degree of satisfaction. The results of the survey are optimistic. In spite of various difficulties the firms are satisfied with the implemented quality management systems and see the favourable effects of these systems on their activities. The quality management systems established according to the requirements of ISO 9000 prove effective under the conditions of the economy of Poland and that is why they are more and more commonly used (original abstract).
Rocznik
Numer
Strony
111--131
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Durok A., Zarządzanie przez jakość w polskich firmach, "Problemy Jakości" 2000, nr 12.
  • Kamiński S., Wartość certyfikatu, "Puls Biznesu", dodatek specjalny "Polska jakość 2003" 26.05.2003.
  • Lewandowska M., Normy ISO w praktyce, "Problemy Jakości" 2001, nr 2.
  • Lisiecka K., Czy certyfikacja według ISO 9000 się opłaca? [w:] Techniczne i ekonomiczne aspekty jakości, red. S. Doroszewicz, Szkoła Główna Handlowa, Kolegium Zarządzania i Finansów, Warszawa 2002.
  • Wawak S., Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, Helion, Gliwice 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150162134

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.