PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2005 | nr 7 | 16--21
Tytuł artykułu

Analogie i metafory źródłem nowych idei w praktyce biznesowej

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analogie i metafory stanowią ważne, jakkolwiek mało doceniane, źródło poszukiwania idei. Zwykle wykorzystanie metafor i analogii następuje spontanicznie, w trakcie komunikacji międzyludzkiej, podczas której przy użyciu metafor bądź analogii opisujemy zdarzenia, które miały miejsce, odwołując się do podobieństwa lub przenośni. Przedmiotem niniejszego artykułu jest myślenie przez analogie oraz metaforyzowanie (myślenie metaforyczne), rozumiane jako zdolności twórczego myślenia, które można wykorzystać w praktyce biznesowej i rozwijać na drodze mniej lub bardziej systematycznego ćwiczenia. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
16--21
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Arystoteles, Retoryka. Poetyka, PWN, Warszawa 1988, s. 351-352.
  • A. Biela, Psychologiczne podstawy wnioskowania przez analogie, PWN, Warszawa 1981.
  • Z. Chlewiński, Umysł. Dynamiczna organizacja pojęć, PWN, Warszawa 1999, s. 258-301.
  • J. Dewey, Jak myślimy, KiW, Warszawa 1957.
  • D. Gentner, Structure-mapping. A Theoretical Framework for Analogy, „Cognitive Science" 1983, nr 7
  • W.J. Gordon, Synectics: The Development of Creative Capacity, Harper&Row, New York 1961.
  • J.P. Guilford, Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa 1987.
  • A. Kaufmann, M. Fustier, A. Drevet, Inwentyka. Metody poszukiwania twórczych rozwiązań, WNT, Warszawa 1975, s. 64-77, 264-276.
  • J. Kozielecki, Rozwiązywanie problemów, PZWS, Warszawa 1969
  • W. Limont, Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, UMK, Toruń 1996, s. 30-58.
  • E. Necka, Proces twórczy i jego ograniczenia, Impuls, Kraków 1999.
  • E. Necka, Trening twórczości, Impuls, Kraków 1998, s. 81-83.
  • J. Niemczyk, Analogie w naukach o zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie" 2002, nr 3.
  • CS. Nosal, Psychologia myślenia i działania menedżera, AKADE, Wrocław 2001
  • J.R.R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem, Zysk&Społ-ka, Poznań 1996
  • A. Ujwary-Gil, Wykorzystanie analizy morfologicznej w poszukiwaniu nowej formy reklamowania produktu, „Marketing i Rynek" 2003, nr 6
  • A. Ujwary-Gil, Asocjacje źródłem pomysłów na slogan reklamowy, logo firmy i udoskonalenie produktów, „Marketing i Rynek" 2004, nr 10
  • A. Ujwary-Gil, Transformowanie a rozwój produktów i usług, „Marketing i Rynek" 2004, nr 12
  • G. Wallas, The Art of Thought, Har-court Brace, New York 1926.
  • R.W. Weisberg, Problem Solving and Creativity. In: The Nature of Creativity, R.J. Sternberg (red.), Cambridge 1988, s. 148-176.
  • Wielka Encyklopedia PWN, 1.17, Warszawa 2003, s. 280-281.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150292744

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.