PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 4 | 143--150
Tytuł artykułu

Metody pomiaru kompetencji: metoda tajemniczego gościa

Warianty tytułu
Methods of Competence Assessment: Mystery Guest Technique
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł charakteryzuje jedną z metod pomiaru kompetencji interpersonalnych, wykorzystujących pomiar behawioralny – metodę tajemniczego gościa. Szczególna zaleta metody to strukturyzacja obserwacji i fakt, że odbywa się w warunkach naturalnych.
EN
We cannot manage anything, if we cannot measure it. The most valuable resource of the modern companies is competences, and the competence-based management is found to be an alternative for traditional human resource management. There is not one wide-spread definition of competence; hence there is not one wide-spread viewpoint on its assessment. However, one of the most approved definitions of competence underlines observable behaviors as an important indicator of competence, co behavioral assessment can be seen as one of the ways to measure competence. One of the most important kinds of competence is interpersonal skills, and one of the best method of their assessment is direct, structurised observation (using special observational scales and checklist) in the natural settings (e.g. at work). Mystery guest technique is such a method. It enables to assess interpersonal skills very reliably just because of structurising observation in natural setting without the awareness of the observed person of being assessed. This method can give us information about behavior of a given person (e.g. customer services employee or sales representative) while she or he is doing their job. This information can be utilized in job performance assessment, training needs analysis, and training effectiveness assessment. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
143--150
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Dyjecińska D., Smółka P., Miękkie kompetencje. Kompendium, e-book opublikowany w wortalu "Zasoby wiedzy" na stronie www.miekkie-kompetencje.gc.com.pl, 2006.
  • Groth-Marnat G., Handbook of psychological assessment, John Wiley and Sons, Inc., New Jersey 2003.
  • Jamka B. Dobór zewnętrzny i wewnętrzny pracowników, Difin, Warszawa 2001.
  • Janasiewicz-Nowak K., Tajemniczy klient. Materiał pobrany w dniu 31 sierpnia 2005 ze strony http://www.kadry.izinfo.pl/artykuly/artykul_5833.htm.
  • Peltier B., Psychologia coachingu kadry menedżerskiej, Rebis, Poznań 2005.
  • Rostkowski T., Zintegrowany system zarządzania kompetencjami, w: Juchnowicz M., Rostkowski T., Sienkiewicz L., Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa 2003.
  • Russel C.J., Individual decision process in an assessment center, "Journal of Applied Psychology", 1985, nr 70 (4).
  • Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister J.S., Metody badawcze w psychologii, GWP, Gdańsk 2002.
  • Smółka P., Umiejętności interpersonalne - uwarunkowania, pomiar i trening, niepublikowany konspekt zajęć dydaktycznych, Uniwersytet Warszawski Wydział Psychologii, Warszawa 2005.
  • Szczesna A., Rostkowski T., Zarządzanie kompetencjami, w: T. Rostkowski, Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2004.
  • Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu, Rebis, Poznań 2004.
  • Thorton G.C., Rupp D.E., Simulations and assessment centers, w: Thomas J.C., Comprehensive handbook of psychological assessment, Vol. 4. Industrial and organizational assessment, John Wiley and Sons, Inc, New Jersey 2004.
  • Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk 1999.
  • Whiddett S., Hollyfrode S., Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150313675

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.