PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 4 | 7--11
Tytuł artykułu

Zarządzanie wiedzą w sieciach aliansów

Warianty tytułu
Knowledge management in alliance networks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie wiedzą w sieciach aliansów jest przedmiotem zainteresowania praktyków i teoretyków zarządzania, a badaniom w tym zakresie poświęcono wiele publikacji. Pojęcie organizacyjnego uczenia się i zarządzania wiedzą wykracza poza sferę jednej dyscypliny naukowej, obejmując swym zasięgiem obszar zarządzania strategicznego, ekonomii, systemów informacyjnych, psychologii czy socjologii. Ta różnorodność przyczyniła się do szybkiego postępu wiedzy w zakresie różnych aspektów organizacyjnego uczenia się i zarządzania wiedzą. Pojęcia zorientowane na wiedzę, które wcześniej były mało znane - "kompetencja organizacyjna", "organizacyjne uczenie się", "aktywa niematerialne", "potencjał organizacyjny" czy "wiedza ukryta" - stały się powszechnie używane, na stałe wchodząc do literatury przedmiotu, a kluczowe kompetencje organizacji są oparte na poszukiwaniu i kreowaniu wiedzy. (abstrakt oryginalny)
EN
The article deals with the management of knowledge in alliance networks. The main concepts associated with knowledge management were presented, with concentration on three key processes, i.e. knowledge transfer among partners, knowledge creation and practical utilization of knowledge gained. Based on group led by Toyota, the impact of knowledge transfer on competitive advantage of the company was described, too. The last part of the text presents the aspects of organizational learning in the network, and, on the basis of German Aircraft industry, the "learning ladder" was presented. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
7--11
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • L. Argote, B. McEvily, R. Reagans, Managing Knowledge in Organizations: An Integrative Framework and Review of Emerging Themes, „Management Science" 2003, No. 4.
  • Y.L. Doz, G. Hamel, Alianse strategiczne: sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę, Wyd. Helion, Gliwice 2006, s. 331-332.
  • P. Dussauge, B. Garrette, W. Mitchell, Learning from Competing Partners: Outcomes and Durations of Scale and Link Alliances in Europe, North America and Asia, „Strategic Management Journal" 2000, No. 2.
  • R. Cross, J.N. Cummings, Tie and Network Correlates of Individual Performance in Knowledge-Intensive Work, ..Academy of Management Journal" 2004, No. 6.
  • R.V. Eunni, R.R. Kasuganti, AJ. Kos, Knowledge Management Processes in International Business Alliances: A Review of Empirical Research, „International Journal of Management" 2006, No. 1.
  • V.A. Gilsing, Ch. Lemmens, Strategic Alliance Networks and Innovation: A Deterministic and Voluntaristic View Combined, ..Technology Analysis & Strategic Management" 2007, No. 2.
  • B. Gomes-Casseres, J. Hagedoorn, A.B. Jaffe, Do Alliances Promote Knowledge Flows?, .Journal of Financial Economics" 2006, No. 1.
  • P. Ingram, T. Simons, The Transfer of Experience in Groups of Organizations: Implications for Performance and Competition, „Management Science" 2002, No. 12.
  • B.R. Koka, J.E. Prescott, Strategic Alliances as a Social Capital: A Multidimensional View, „Strategic Management Review" 2002, No. 9.
  • B. Kogut, The Network as Knowledge: Generative Rules and the Emergence of Structure, „Strategic Management Journal" 2000, No. 3.
  • M. Kotabe, X. Martin, H. Domoto, Gaining from Vertical Partnerships: Knowledge Transfer, Relationship Duration and Supplier Performance Improvement in the U.S. and Japanese Automotive Industries, ..Strategic Management Journal" 2003, No. 4.
  • P. Lake, R. Erwee, Knowledge Exchange in a Regional Network, „International Journal of Organisational Behaviour" 2005, No. 6.
  • D.Z. Levin, R. Cross, The Strength of Weak Ties You Can Trust: The Mediating Role of Trust in Effective Knowledge Transfer, „Management Science" 2004, No. 11.
  • A. Nosella, G. Petroni, Multiple Network Leadership as a Strategic Asset: The Carlo Gavazzi Case, „Long Range Planning" 2007, No. 2.
  • J. Prokopenko, Globalization, Alliances and Networking: A Strategy for Competitiveness and Productivity, ..Enterprise and Management Development Working Paper" EMD/21/E, 24.01.2000.
  • J. Singh, Collaborative Networks as Determinants of Knowledge Diffusion Patterns, ..Management Science" 2005, No. 5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150405327

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.